205
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

۱۹۳.امام باقر عليه السلام : ابوذر رحمه اللَّه عليه در كنار كعبه به پا خاست و گفت : من جُندب بن سَكَن هستم . مردم ، او را در ميان گرفتند . ابوذر گفت : اگر يكى از شما بخواهد به سفرى رود ، توشه‏اى كه به كارش آيد با خود بر مى‏دارد ؛ حال آيا براى سفر آخرت نمى‏خواهيد توشه‏اى برداريد كه به كارتان آيد؟ مردى برخاست و گفت : ما را راهنمايى كن . ابوذر گفت : يك روز بسيار گرم را براى روز رستاخيز ، روزه بگير و براى كارهاى بزرگ و دشوار (روز قيامت) حجّى بگزار و براى وحشت قبر ، در دل شبِ تار ، دو ركعت نماز بخوان . اى بينوا! شايد سخن نيكى كه برزبان آرى وگفتار زشتى كه از آن لب فروبندى ، يا صدقه‏اى كه به بينوايى دهى، تو را از آن روز دشوار (قيامت) رهايى دهد .
دنيا را [همچون‏] دو درم قرار ده : درمى براى خرجى خانوده‏ات و درمى براى آخرتت . سومين درم زيانبار و بى‏فايده است ، پس در پى كسب آن مرو .
دنيا را دو جمله دان : جمله‏اى در طلب حلال و جمله‏اى براى آخرتت . سومين جمله زيانبار و بى‏فايده است . در پى آن مرو . آن گاه گفت : اندوه روزى كه بدان نمى‏رسم، مرا كُشت! .

ب - اندوه ناشى از وسوسه‏هاى شيطان‏

۱۹۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : رؤيا سه گونه است : هراس‏هايى از جانب شيطان تا آدمى‏زاده با آن اندوهگين شود . نيز آنچه شخص در بيدارى، گرفتار آن مى‏گردد ، آن گاه آن را در خواب مى‏بيند . و آنچه كه پاره‏اى از چهل و شش جزء پيامبرى است .

۱۹۵.صحيح مسلم- به نقل از ابى هريره -: پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «چون زمان [قيامت ]نزديك گردد ، اغلب خواب مسلمان، دروغ [و بدون تعبير ]نباشد . راست‏ترين شما در خواب ديدن ، راستگوترين شماست ... خواب‏ها سه دسته‏اند : خواب خوب كه نويدى است از سوى خدا ، و خواب غم‏انگيز كه از جانب شيطان است ، و خوابى كه حكايت زمزمه‏هاى آدمى با دل خود است . پس هر گاه كسى چيز ناخوشى ديد، برخيزد و نماز بگذارد و خوابش را براى مردم تعريف نكند» .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
204

۱۹۳.الإمامُ الباقرُ عليه السلام : قامَ أ بُو ذَرٍّ رحمة اللَّه عليه عِندَ الكَعبَةِ فقالَ : أنا جُندَبُ بنُ سَكَنٍ ، فاكتَنَفَهُ الناسُ فقالَ : لَو أنَّ أحَدَكُم أرادَ سَفَراً لَاتَّخَذَ فيهِ مِنَ الزادِ ما يُصلِحُهُ ، فَسَفَرُ يَومِ القِيامَةِ أما تُرِيدُونَ فيهِ ما يُصلِحُكُم ؟ ! فقامَ إلَيهِ رجُلٌ فقالَ : أرشِدْنا ، فقالَ : صُمْ يَوماً شَديدَ الحَرِّ للنُّشُورِ ، وحُجَّ حَجَّةً لِعَظائمِ الاُمُورِ ، وصَلِّ رَكعتَينِ في سَوادِ الليلِ لِوَحشَةِ القُبُورِ ، كَلِمَةُ خَيرٍ تَقولُها ، وكَلِمَةُ شَرٍّ تَسكُتُ عنها ، أو صَدَقَةٌ مِنكَ على‏ مِسكينٍ لَعَلَّكَ تَنجُو بها يا مِسكينُ مِن يَومٍ عَسيرٍ .
اِجعَلِ الدنيا دِرهَمَينِ : دِرهَماً أنفَقتَهُ عَلى‏ عِيالِكَ ، ودِرهمَاً قَدَّمتَهُ لآِخِرَتِكَ ، والثالثُ يَضُرُّ ولا يَنفَعُ فلا تُرِدهُ .
اِجعَلِ الدنيا كَلِمَتَينِ : كَلِمَةً في طَلَبِ الحَلالِ ، وكَلِمَةً للآخِرَةِ ، والثالثةُ تَضُرُّ ولا تَنفَعُ لا تُرِدها . ثُمّ قالَ : قَتَلَني هَمُّ يَومٍ لا اُدرِكُهُ .۱

ب - الهُمومُ النّاشِئَةُ مِن إلقاآتِ الشَّيطانِ‏

۱۹۴.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ الرُّؤيا ثَلاثٌ : مِنها : أهاويلُ مِنَ الشَّيطانِ لِيَحزُنَ بِهَا ابنُ آدَمَ ، ومِنها : ما يَهُمُّ بِهِ الرَّجُلُ في يَقظَتِهِ فَيَراهُ في مَنامِهِ ، ومِنها : جُزءٌ مِن سِتَّةٍ وأربَعينَ جُزءاً مِنَ النُّبُوَّةِ .۲

۱۹۵.صحيح مسلم عن أبي هريرة عن رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إذَا اقتَرَبَ الزَّمانُ لَم تَكَد رُؤيَا المُسلِمِ تَكذِبُ ، وأصدَقُكُم رُؤيا أصدَقُكُم حَديثاً . . . وَالرُّؤيا ثَلاثَةٌ : فَرُؤيَا الصّالِحَةِ بُشرى‏ مِنَ اللَّهِ ، ورُؤيا تَحزينٌ مِنَ الشَّيطانِ ، ورُؤيا مِمّا يُحَدِّثُ المَرءُ نَفسَه ، فَإِن رَأى‏ أحَدُكُم ما يَكرَهُ ، فَليَقُم فَليُصَلِّ ولا يُحَدِّث بِهَا النّاسَ .۳

1.بحار الأنوار : ج ۹۶ ص ۱۱۸ ح ۱۶ .

2.سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۲۸۵ ح ۳۹۰۷ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۳ ص ۴۰۷ ح ۶۰۴۲ ، المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۲۴ ح ۶۷۴۲ ، موارد الظمآن : ص ۴۴۴ ح ۱۷۹۴ ، تفسير القرطبي : ج ۹ ص ۱۲۵ وفيه «يهتمّ» بدل «يهمّ» وكلّها عن عوف بن مالك ، كنزالعمّال : ج ۱۵ ص ۳۶۶ ح ۴۱۳۹۹ .

3.صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۷۷۳ ح ۶ ، سنن ابي داود : ج ۴ ص ۳۰۴ ح ۵۰۱۹ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۵۳۲ ح ۲۲۷۰ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۹۴ ح ۷۶۴۶ ، تفسير الثعلبي : ج ۵ ص ۱۳۸ ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۳۷۱ ح ۴۱۴۲۷ ؛ بحارالأنوار : ج ۶۱ ص ۱۸۱ ذيل ح ۴۲ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 74139
صفحه از 496
پرینت  ارسال به