297
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

و - خوردن تلبينه‏

۳۸۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : تلبينه،۱ قلب بيمار را قوّت [و نشاط] مى‏بخشد و بخشى از اندوه او را برطرف مى‏سازد .

۳۸۳.امام صادق عليه السلام : تلبينه، دل‏فسردگى را برطرف مى‏كند ؛ آن چنان كه انگشتان دست، عرق پيشانى را .

ز - خوردن روغن زيتون‏

۳۸۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : بر شما باد روغن زيتون ؛ زيرا تلخه را مى‏زدايد ، بلغم را مى‏بَرَد ، پِى را استحكام مى‏بخشد ، بيمارى مزمن را از ميان بر مى‏دارد ، خوى را خوش مى‏سازد ، دل را پيراسته مى‏دارد و اندوه را مى‏بَرَد.

ح - شستن سر بويژه با سدر

۳۸۵.امام صادق عليه السلام : هر كس كه احساس اندوه مى‏كند و دليلش را نمى‏داند، پس، سر خود را بشويد .

۳۸۶.امام على عليه السلام : هنگامى كه خداوند عزّ وجلّ ، پيامبر خويش را به آشكار ساختن اسلام فرمان داد و وحى، هويدا شد ، كم بودن شمارِ مسلمانان و فراوان بودن شمارِ كافران را ديد . پس پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به سختى اندوهگين شد . در اين هنگام ، خداوند عزّ وجلّ ، جبرئيل عليه السلام را با قدرى سدر از سدرة المنتهى‏ فرستاد. وى ، سرش را با آن شست و بدين وسيله ، اندوهش را برطرف كرد .

1.تلبينه يا تلبين ، پوره‏اى (حريره‏اى) است كه از آرد يا سبوس فراهم مى‏سازند و گاه نيز قدرى عسل بدان مى‏افزايند. اين پوره، به سبب شباهت به شير (لبن) و نيز غلظت كم آن ، «تلبينه» نام گرفته كه در عربى، اسم مَرّه است از «تلبين»، مصدر «لَبَّنَ القوم» به معناى : به آنان شير نوشاند .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
296

و - أكلُ التَّلبينَةِ

۳۸۲.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : التَّلبينَةُ۱ مُجِمَّةٌ ۲ لِفُؤادِ المَريضِ ، تَذهَبُ بِبَعضَ الحُزنِ .۳

۳۸۳.الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ التَّلبينَ يَجلُو القَلبَ الحَزينَ كَما تَجلُو الأَصابِعُ العَرَقَ مِنَ الجَبينِ . ۴

ز - أكلُ الزَّيتِ‏

۳۸۴.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : عَلَيكُم بِالزَّيتِ فَإِنَّهُ يَكشِفُ المِرَّةَ ، ويُذهِبُ البَلغَمَ ، ويَشُدُّ العَصَبَ ، ويَذهَبُ بِالضَّناءِ۵ ، ويُحَسِّنُ الخُلُقَ ، ويُطَيِّبُ النَّفسَ ، ويَذهَبُ بِالغَمِّ .۶

ح - غَسلُ الرَّأسِ ولا سِيَّما بِالسِّدرِ

۳۸۵.الإمام الصادق عليه السلام : مَن وَجَدَ هَمّاً ولا يَدري ما هُوَ ، فَليَغسِل رَأسَهُ .۷

۳۸۶.الإمام عليّ عليه السلام : لَمّا أمَرَ اللَّهُ عزّ وجلّ رَسولَهُ صلى اللَّه عليه و آله بِإِظهارِ الإِسلامِ وظَهرِ الوَحيِ ، رَأى‏ قِلَّةً مِنَ المُسلِمينَ وكَثرَةً مِنَ المُشرِكينَ ، فَاهتَمَّ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله هَمّاً شَديداً ، فَبَعَثَ اللَّهُ عزّ وجلّ إلَيهِ جَبرَئيلَ عليه السلام بِسِدرٍ مِن سِدرَةِ المُنتَهى‏ ، فَغَسَلَ بِهِ رَأسَهُ ، فَجَلا بِهِ هَمَّهُ .۸

1.التَّلْبينَةُ والتَّلْبين : حساءٌ يعمل من دقيق أو نُخالَة ، وربّما جُعل فيها عسل ، سمّيت به تشبيهاً باللَّبن لبَياضِها ورِقَّتِها ، وهي تسمية بالمرّة من التّلبين ، مصدر لَبَّنَ القَوْمَ : إذا سقاهم اللَّبن (النهاية : ج ۴ ص ۲۲۹ «لبن») .

2.تُجِمُّ الفؤادَ : أي تريحُه ، وقيل : تجمعه وتُكمل صلاحه ونشاطه (النهاية : ج ۱ ص ۳۰۱ «جمم») .

3.صحيح البخاري : ج ۵ ص ۲۰۶۷ ح ۵۱۰۱ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۷۳۶ ح ۹۰ ، السنن الكبرى‏ للنسائي : ج ۴ ص ۱۶۱ ح ۶۶۹۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۳۶۱ ح ۲۴۵۶۶ ، السنن الكبرى : ج ۴ ص ۱۰۱ ح ۷۰۹۸ كلّها عن عائشة ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۳۷ ح ۲۸۲۴۴ .

4.الكافي : ج ۶ ص ۳۲۰ ح ۲ ، المحاسن : ج ۲ ص ۱۷۱ ح ۱۴۷۷ ، بحارالأنوار : ج ۶۶ ص ۹۶ ح ۶ .

5.الضناء - بالفتح والمدّ - : اسم من ضني - بالكسر - : مرض مرضاً ملازماً حتّى أشرف على الموت (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۰۸۷ «ضنا») .

6.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۳۵ ح ۸۱ ، صحيفة الإمام الرضا عليه السلام : ص ۱۰۷ ح ۵۸ كلاهما عن أحمد بن عامر الطائي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام نحوه ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۴۱۵ ح ۱۴۰۵ عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللَّه عليه و آله وفيه «بالإعياء» بدل «بالضنا» ، الدعوات : ص ۱۴۷ ح ۳۸۶ وليس فيه «ويذهب بالضنا» وفيه «الهمّ» بدل «الغمّ» ، بحارالأنوار : ج ۶۶ ص ۱۷۹ ح ۳ ؛ ربيع الأبرار : ج ۴ ص ۱۲۸ عن الإمام عليّ عليه السلام وفيه «بالإعيا» «بالهمّ» بدل «بالضنا» «بالغمّ» .

7.الدعوات : ص ۱۲۰ ح ۲۸۴ ، بحارالأنوار : ج ۷۶ ص ۳۲۳ ح ۸ .

8.الكافي : ج ۶ ص ۵۰۵ ح ۷ عن محمّد بن الحسين العلوي عن أبيه عن جدّه ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۲۱۳ ح ۴۴ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 72066
صفحه از 496
پرینت  ارسال به