343
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

ه - استحمام‏

۴۸۴.امام صادق عليه السلام- در بيان آفرينش آب و فوايد آن -: با آب است كه خسته‏تن و رنجور، استحمام مى‏كند و از سستى [و كوفتگى بدن‏] ، آرام مى‏يابد .

و - خوابيدن‏

۴۸۵.امام على عليه السلام : خوابيدن ، مايه راحت‏شدن از رنجورى است و همسان آن، مرگ است .

۴۸۶.امام صادق عليه السلام : خوابيدن ، راحتى‏بخش بدن و سخن‏گفتن، راحتى‏بخش جان و سكوت‏كردن، راحتى‏بخش خرد است .

۴۸۷.امام زين العابدين عليه السلام : سپاس خداى را كه شب و روز را به قدرت خود آفريد و ميان آنها به نيروى خويش ، جدايى انداخت و براى هر يك ، حدّى معيّن و مهلتى مشخّص ، قرار داد و هر يك را در ديگرى و آن ديگرى را در اين ، داخل مى‏كند ، به تقديرى متناسب كه بندگانش را با آن ، تغذيه مى‏كند و مى‏پرورانَد .
پس شب را براى ايشان آفريد تا در آن، از حركت‏هاى خسته‏كننده و فعّاليت‏هاى رنج‏آور بياسايند و آن را لباس آسودگى و خواب آنان قرار داد تا بِدان ، تمركز خاطر و قوّت يابند و به لذّت و شهوت خويش برسند .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
342

ه - الاِستِحمام‏

۴۸۴.الإمام الصادق عليه السلام- في خَلقِ الماءِ وبَيانِ فَوائِدِهِ -: وبِهِ [أيِ الماءَ] يَستَحِمُّ المُتعَبُ الكالُ‏۱ ، فَيَجِدُ الرَّاحَةَ مِن أوصابِهِ‏۲ .۳

و - النَّوم‏

۴۸۵.الإمام عليّ عليه السلام : النَّومُ راحَةٌ مِن ألَمٍ ، ومُلائِمُهُ المَوتُ .۴

۴۸۶.الإمام الصادق عليه السلام : النَّومُ راحَةٌ لِلجَسَدِ ، وَالنُّطقُ راحَةٌ لِلرّوح ، وَالسُّكوتُ راحَةٌ لِلعَقلِ .۵

۴۸۷.الإمام زين العابدين عليه السلام : الحَمدُ للَّهِ‏ِ الّذي خَلَقَ اللَّيلَ وَالنَّهارَ بِقُوَّتِهِ ، ومَيَّزَ بَينَهُما بِقُدرَتِهِ ، وجَعَلَ لِكُلِّ واحِدٍ مِنهُما حَدّاً مَحدوداً وأمَداً مَمدوداً ، يولِجُ كُلَّ واحِدٍ مِنهُما في صَاحِبِهِ ، ويولِجُ صاحِبَهُ فيهِ بِتَقديرٍ مِنهُ لِلعِبادِ ، فيما يَغذوهُم بِهِ ، ويُنشِئُهم عَلَيهِ .
فَخَلَقَ لَهُمُ اللَّيلَ لِيَسكُنوا فِيهِ مِن حَرَكاتِ التَّعَبِ ونَهَضاتِ النَّصَبِ‏۶ ، وجَعَلَهُ لِباساً لِيَلبَسوا مِن رَاحتِهِ ومَنامِهِ ، فَيَكونُ ذلِكَ لَهُم جِماماً وقُوَّةً ، وَلِينالوا بِهِ لَذَّةً وشَهوَةً . . . .۷

1.الكالّ : المعيي (لسان العرب : ج ۱۱ ص ۵۹۴ «كلل») .

2.الوصب : دوام الوجع ولزومه ، وقد يطلق الوصب على التعب ، والفتور في البدن (النهاية : ج ۵ ص ۱۹۰ «وصب») .

3.بحار الأنوار : ج ۳ ص ۱۲۲ و ج ۶۰ ص ۸۸ ح ۱۱ كلاهما نقلاً عن توحيد المفضّل .

4.غررالحكم : ج ۱ ص ۳۸۰ ح ۱۴۶۱ .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۴۰۲ ح ۵۸۶۵ ، الأمالي للصدوق : ص ۵۲۶ ح ۷۱۰ عن سعدان بن مسلم ، بحارالأنوار : ج ۷۱ ص ۲۷۶ ح ۶ .

6.النَّصَب : الإعياء من العناء (لسان العرب : ج ۱ ص ۷۵۸ «نصب») .

7.الصحيفة السجّادية : ص ۳۹ الدعاء ۶ ، مصباح المتهجّد : ص ۲۴۵ ح ۳۶۱ ، المصباح للكفعمي : ص ۱۰۱ ، العدد القوية : ص ۳۶۱ من دون إسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام ، بحارالأنوار : ج ۵۸ ص ۱۹۹ ح ۳۷ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 72072
صفحه از 496
پرینت  ارسال به