89
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

كه از سويى ، انسان از پاكى و زلالى به وجد مى‏آيد و از سوى ديگر، اخلاق نيك، عاملى است كه درونى سالم و آراسته به انسان مى‏بخشد و دل او را صفا مى‏دهد. ماهيت اخلاق شايسته، نرمى، لطافت و هموارى است. كسانى كه اخلاق نيك دارند، از درونْ احساس شادكامى مى‏كنند ؛ امّا كسانى كه از اخلاق ناشايست برخوردارند، از درونْ آزار مى‏بينند و نمى‏توانند احساس آسودگى كنند؛ چرا كه جنس اخلاق ناشايست، خشن، سخت و ناهموار است. علّت بسيارى از ناشادى‏ها را بايد در اخلاق‏هاى ناشايست دانست. خودسازى و تهذيب اخلاق، عاملى براى شادابى و نشاط است. به بيان ديگر، اخلاق خوب ، يك فضيلت است و فطرت انسان ، شيفته فضيلت‏هاست . به همين جهت ، هر فضيلتى انسان را به وجد مى‏آورد و شاد مى‏سازد.
ويژگى‏هاى اخلاقى سرورآور ، طيف گسترده‏اى را تشكيل مى‏دهند كه به ابعاد مختلف انسان مربوط اند . اين امور را در دو بخش : اخلاق ارتباطى و اخلاق فردى خواهيم آورد .

3 - 3 - 1 . اخلاق ارتباطى‏

شكل‏گيرى يك رابطه سالم و مثبت، موجب شادى انسان مى‏گردد. از همين رو ، در متون دينى ، اخلاق اجتماعى و ارتباطى ، مورد تأكيد جدّى قرار گرفته است كه در ادامه به آنها مى‏پردازيم .

3 - 3 - 1 - 1 . انس با ديگران‏

تنهايى براى انسان، تلخ و آزاردهنده است. انسان، دوست دارد با ديگران باشد و با آنان رابطه برقرار كند. اين، نيازى عاطفى است. انسان تنها، احساس خلأ مى‏كند؛ احساس دردآورى كه هيچ چيز حتّى ثروت و شهرت و رياست، آن را پر نمى‏كند . اُنس با ديگران ، يكى از نيازهاى جدّى بشر است . ما نه براى


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
88

3 - 2 . حُسن نيّت‏

پس از مبانى اعتقادى ، نيّت و انگيزه ، پايه و اساسِ همه فعاليت‏هاى اخلاقى و عملى است . در روايتى از امام على عليه السلام آمده است :
الأعمالُ ثِمارُ النِّيّاتِ .۱
كردارها ، ثمره نيّت‏ها هستند .

بنا بر اين ، حُسن نيّت ، سبب مى‏شود كه اقدامات شادى‏آفرين به ثمر بنشينند و انسان به آرزوهاى خود دست يابد ، چنان كه از امام على عليه السلام نقل شده :
جَميلُ النِّيَّةِ سَبَبٌ لِبُلوغِ الاُمنِيَّةِ .۲
نيّت نيكو، سبب رسيدن به آرزوست .

بر اين اساس ، كسانى كه از حُسن نيّت برخوردارند ، و دوست دارند كه همه شادكام باشند ، در زندگى شادند ، و مورد علاقه و محبّت ديگران قرار دارند .۳
بر عكس ، سوء نيّت ، آفت رسيدن به آرزوها و شادكامى است :
مَن أساءَ النِّيَّةَ مُنِعَ الاُمنِيَّةَ .۴
هر كس كه بدنيّت باشد، از آرزوهايش باز داشته مى‏شود .

بنا بر اين ، عوامل شادى‏آفرين اگر با سوء نيّت همراه باشند ، تأثيرى در شادكامى انسان نخواهند داشت .

3 - 3 . اخلاقيات‏

در بُعد اخلاقى، امور مختلفى موجب سرور مى‏شوند. اساس همه اين امور آن است

1.غرر الحكم : ح ۲۹۲ .

2.غرر الحكم : ح ۴۷۶۶ .

3.ر . ك : ص ۳۱۳ (حسن نيت) .

4.غرر الحكم : ح ۸۳۱۱ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 74137
صفحه از 496
پرینت  ارسال به