پژوهشى در باره ختم قرآن و مدّت آن‏ - صفحه 2

عنوان «ختم قرآن» از صدر اسلام براى مسلمانان آشنا بوده است و پيامبر صلى اللَّه عليه و آله، امامان اهل بيت و صحابه در باره چگونگى، زمان، روش و ثواب ختم قرآن كريم سخن گفته‏اند .۱ شايد تعبير «مجلس ختم» كه براى درگذشتگان برگزار مى‏شود از همين «ختم قرآن» گرفته شده باشد؛ زيرا مرسوم است كه در چنين مجلسى يك يا چند بار، قرآن را ختم مى‏كنند.

بركات ختم قرآن‏

در روايات اهل بيت عليهم السلام تأكيد فراوانى بر فضيلت ختم قرآن شده و در شمارى از آنها، ثواب‏ها و بركات بسيارى براى ختم قرآن بيان شده است كه برخى مقيد به زمان‏هاى خاص مانند ماه مبارك رمضان‏۲ يا مكان‏هاى خاص مانند مكه مكرمه اند۳ و برخى مطلق؛ مانند اجابت دعا .۴
از مشهورترين روايات در باره بركات ختم قرآن ، روايتى است از پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله كه بنا بر آن، هر كس قرآن را ختم كند، گويى نبوّت ، ميان دو پهلوى او [كنايه از جان او] جاى گرفته است، جز اين كه به او وحى نمى‏شود:
مَن خَتَمَ القُرآنَ فَكَأَنَّما اُدرِجَتِ النُّبُوَّةُ بَينَ جَنبَيهِ ، ولكِنَّهُ لا يوحى‏ إلَيهِ .۵
كسى كه قرآن را ختم كند ، چنان است كه نبوّت در ميان دو پهلويش قرار داده شده باشد ، جز آن كه به او وحى نمى‏شود.

مدّت ختم قرآن‏

در اين كه همه قرآن بايد در چند ساعت، روز يا ماه قرائت شود تا عنوان «ختم

1.ر . ك : ص‏۳۷۳ (فصل پنجم / ختم كردن قرآن و مدّت آن) .

2.ر . ك : ص ۲۷۹ (بهار قرآن‏خوانى) .

3.ر .ك : ص ۴۰۳ (بركت ختم كردن قرآن در مكّه) .

4.ر . ك : ص ۴۰۱ (مستجاب شدن دعا در هنگام ختم قرآن) .

5.ر . ك : ص ۳۷۴ ح ۱۳۶۰ .

صفحه از 5