تاريخ : یکشنبه 1394/11/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49116
برگزاری ژورنال کلاب با موضوع بررسی “اخلاق کاربردی” در پژوهشکده اخلاق

برگزاری ژورنال کلاب با موضوع بررسی “اخلاق کاربردی” در پژوهشکده اخلاق

همزمان با دهه فجر ژورنال کلاب اخلاق کاربردی به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، صبح چهارشنبه(۱۴بهمن) ژورنال کلاب بررسی اخلاق کاربردی مبتنی بر مدخل «اخلاق کاربردی» از دائرالمعارف اخلاق(۲۰۱۳)، ویرایش هیو لافولت در اتاق جلسات پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

در بخش نخست این جلسه دکتر محمد جواد موحدی، محقق و پژوهشگر گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث، با اشاره به جایگاه اخلاق کاربردی در متن جامعه اسلامی، به ایراد سخن پرداخت.

دکتر موحدی در ادامه به ارائه، نقد و بررسی مقاله اخلاق کاربردی ازکتاب دائرالمعارف اخلاق(۲۰۱۳)، ویرایش هیولافولت پرداخت و ضمن اشاره به ماهیت، تعریف و پیشینه اخلاق کاربردی و روش موازنه تأملی، رابطه فلسفه کاربردی با اخلاق کاربردی را بررسی کرد و همچنین، وجوه تمایز فلسفه کاربردی از فلسفه غیرکاربردی را برشمرد.

وی در ادامه به بررسی رابطه اخلاق هنجاری، فلسفه سیاسی و فلسفه حقوق با اخلاق کاربردی پرداخت و اشاره کرد که بر اساس دیدگاه نویسندگان مقاله، «رابطه اخلاق هنجاری با اخلاق کاربردی متقابل است و اینکه فلسفه سیاسی و فلسفه حقوق را می توان جزو قلمرو اخلاق کاربردی قلمداد کرد».

در ادامه دکتر موحدی به رابطه اصول اخلاقی و نحوه کاربرد آنها در اخلاق کاربردی و روش های اخلاق کاربردی اشاره کرد. و در پایان سخنرانی خود، جاه طلبی ها و اهداف اخلاق کاربردی را بر شمرد و سپس، اینگونه نتیجه گیری کرد: «مرز ميان اخلاق هنجاري و اخلاق کاربردي، ۱) مبهم است؛ ۲)ممکن است به شيوه­هاي متفاوتي ترسيم شود ۳) نشان دهندة طبقه­بندي دقیق و عميق نیست».

در پایان جلسه، حضار به بررسی و ارزیابی محتوای ارائه شده و بیان دیدگاه خود پرداختند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :