مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : حکمت نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)
پديدآورنده : محمد محمدی ری شهری
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : هفتم
تاریخ انتشار : 1393
تعداد صفحه : 340
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

حکمت نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)

این حکمت نامه، شامل شناخت نامه حضرت عبدالعظیم(ع) و صد حکمت از سخنان حکیمانه ای است که ایشان بی واسطه یا باواسطه، از اهل بیت(ع) روایت کرده است.

این حکمت نامه، شامل شناخت نامه حضرت عبدالعظیم(ع) و صد حکمت از سخنان حکیمانه ای است که ایشان بی واسطه یا باواسطه، از اهل بیت(ع) روایت کرده است. در نگارش شناخت نامه، از شماری از کتاب ها و مقالات به چاپ رسیده در «مجموعه آثار کنگره عبد العظیم(ع)» استفاده شده است.

این کتاب، به پنج فصل تقسیم بندی شده است: حکمت های اعتقادی، حکمت های عبادی، محاسن اخلاق و رفتار، بدی های اخلاق و رفتار و حکمت های جامع.

پيش گفتار

...

حكمت نامه حضرت عبد العظيم عليه السلام

حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام راوىِ بخشى از حكمت هاى خاندان رسالت است ، و بدين مناسبت ، اين مجموعه ، حكمت نامه حضرت عبد العظيم عليه السلام ناميده شد .

اين حكمت نامه ، شاملِ شناخت نامه عبد العظيم عليه السلام و يكصد حكمت ، از سخنان حكيمانه اى است كه بى واسطه يا با واسطه ، توسط ايشان ، از اهل بيت عليهم السلام روايت شده است. پيش از ورود به متن كتاب ، ذكر چند مطلبْ ضرورى است :

۱ . در نگارش شناخت نامه حضرت عبد العظيم عليه السلام از شمارى از كتاب ها و مقالاتى كه در مجموعه آثار كنگره حضرت عبد العظيم عليه السلام منتشر شده اند، بهره برده ايم .

۲ . بجز يك روايت، متن همه رواياتى كه در اين حكمت نامه آمده و نيز ترجمه آنها برگرفته از مسند حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام[۱]است، پس از مصدريابى توسط «پژوهشكده علوم و معارف حديث»، با نظمى نوين در پنج فصل ارايه مى شود . البته اصلاحات زيادى در ترجمه صورت گرفته و شمارى از روايات، مجدداً ترجمه شده اند .

۳ . كار اصلىِ نگارنده در اين مجموعه، شرح اكثر احاديث آن است ، و نكته قابل توجّه در اين باره، اين است كه در بسيارى از موارد، پيوند سخنان حكيمانه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام با قرآن كريم، مشخص گرديده است ، و اگر ديگر سخنان آن بزرگواران نيز بر همين منوال شرح داده شوند ، معلوم مى شود كه ره نمودهاى آنان، چيزى جز تفسير قرآن و شرح پيام ها ، اشارات و لطايف اين كتاب آسمانى نيست .

۴ . سند كامل روايات ، همراه با متن عربى آنها آمده تا معلوم شود كه حضرت عبد العظيم عليه السلام در چه نقطه اى از سند قرار گرفته است . البته در مواردى كه روايتى به منظور شرح دادن آن تقطيع شده باشد ، در پانوشت ، به متن كاملِ آن در فصل پنجم ارجاع مى گردد .

و اينك در ليلة القدر ، در جوار حرم مطهّر حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام ، اين مجموعه را به پيشگاه آن بزرگوار، هديه مى كنم ، به اميد آن كه با كرامتش بپذيرد ، و اين خدمت گزار كوچك و همه خدمت گزاران اين آستان را مشمول لطف و عنايت نمايد ، و از شفاعت خويش برخوردار فرمايد .

ربّنا! تقبّل منّا، إنّك أنت السّميع العليم .

محمّد محمّدى رى شهرى

بيست و سوم رمضان المبارك ۱۴۳۲

يكم شهريور ۱۳۹۰


[۱]تأليف عزيز اللَّه عطاردى و عليرضا هزار ، از مجموعه آثار كنگره حضرت عبد العظيم عليه السلام (شماره يك) .