مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : زندگانی امام حسن مجتبی (ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : دفتر نشر فرهنگ اسلامی
نوبت چاپ : نهم
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 12 + 484
قطع : وزیری
زبان : فارسی
نوع جلد : گالینگور
شابک : 978-964-09-0733-7
جستجو در Lib.ir

زندگانی امام حسن مجتبی (ع)

کتاب به بررسی و تحلیل زندگانی امام حسن مجتبی(ع) با روش توصیفی و با استفاده از منابع حدیثی شیعه پرداخته و در مواردی راویان و روایات این منابع را نیزه بررسی کرده است.

کتاب به بررسی و تحلیل زندگانی امام حسن مجتبی(ع) با روش توصیفی و با استفاده از منابع حدیثی شیعه پرداخته و در مواردی راویان و روایات این منابع را نیزه بررسی کرده است.

این اثر در دوازده فصل تنظیم شده و در آغاز از ولادت امام حسن، نامگذاری آن حضرت، دوران کودکی، علاقه رسول اکرم به او و سخنان آن حضرت در باره ایشان، فضایل حسنین(ع) بر اساس قرآن و روایات گزارش و تشریح شده است.

فصل بعدی، تاریخ زندگانی امام حسن(ع) از رحلت رسول اکرم(ص) تا پایان خلافت عثمان را در بر می گیرد و مطالبی که بیانگر دانش بالای آن حضرت بوده، آمده است. نقش امام حسن(ع) در کنار پدر بزرگوارش در عرصه های مختلف و مأموریت هایی که در جنگ های صفین و جمل به انجام رسانده، و حضور آن حضرت در ماجرای حکمیت و هنگام شهادت پدر بزرگوارش و وصایای امام علی(ع) به او، از دیگر مطالبی است که در این کتاب آمده است. در ادامه، حوادث دوران امامت امام مجتبی(ع) تا ماجرای صلح وی با معاویه پیگیری و نشان داده شده که چگونه از یک طرف سیاست های فریب کارانه معاویه و از سوی دیگر، سست عنصری برخی از یاران امام حسن(ع) وی را به صلح با معاویه وادار ساخت.

کناره گیری امام حسن از حکومت، دیدگاه های برخی از نویسندگان شیعه در باره انگیزه های ایشان از صلح با معاویه، پیامدهای صلح امام حسن، پاسخ های آن حضرت به سرزنش ها و شماتت های برخی یارانش به آن حضرت در رابطه با صلح با معاویه، از دیگر مطالب انعکاس یافته در فصل های کتاب است.

شمه ای از فضایل حسن بن علی(ع) در ابعاد عبادی و اخلاقی در فصل نهم این اثر بازگو شده و در ادامه، سخنانی از امام حسن(ع) در فنون گوناگون گردآوری و گزارش شده است.

در فصل یازدهم، ماجرای شهادت امام حسن(ع) و برخی از شیعیان آن حضرت، به طور مبسوط بیان شده است. پاسخ گویی به شبهه هایی در باره تعدد همسران امام مجتبی(ع) و دروغ پردازی های بنی امیه در این باره، مباحث پایانی کتاب است.