مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : ناسخ التواریخ (امام حسن مجتبی علیه السلام)
پديدآورنده : محمد تقی سپهر
ناشر : اسلامیه
تاریخ انتشار : ۱۳۶۳ ه.ش
تعداد جلد : 2
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

ناسخ التواریخ (امام حسن مجتبی علیه السلام)

ناسخ التواریخ (امام حسن مجتبی علیه السلام)

کتاب ناسخ التواریخ، کتابی تاریخی است که محمدتقی لسان الملک سپهر (درگذشت: ۱۲۹۷ق-۱۲۵۹ش) آن را  به زبان فارسی نگاشته و یکی از منابع تاریخ اسلام، تألیف‌شده در عصر قاجار است. مؤلف قصد داشته یک تاریخ عمومی بنگارد اما فقط بر نگارش شش جلد از خلقت آدم تا زندگانی امام حسین(ع) توفیق یافته است. هر چند این اثر به جهاتی دارای ویژگی‌هایی است، اما برخی اعتبار کتاب را به علت نقلیات ضعیف و مجهول، خصوصا در تاریخ امام حسین و قیام عاشورا زیر سؤال برده‌اند.

مؤلف از جمله مورخان شیعی است و در نگارش تاریخ پیامبر(ص) آرا و افکار علمای سنّی و شیعی را مد نظر گرفته و در تألیف، آنجا که آرا و عقاید علما یکی بوده، همان را نقل کرده و در صورت اختلاف آراء، نخست آرای علمای اهل سنّت و پس از آن آرای علمای شیعی، سپس به بیان اختلاف آرا و عقاید پرداخته است

سپهر بر خلاف مورخان دیگر که شرح حال و حوادث ایام ائمه اطهار را ذیل حوادث ایام خلفای اموی و عباسی نگاشته‌اند، او حوادث ایام خلفای اموی و عباسی را ذیل شرح حال ائمه اطهار آورده است و در نگارش ناسخ التواریخ اکثر قریب به اتفاق کتاب‌های اهل سنّت و شیعه را بررسی کرده و در ضبط اسامی اشخاص و امکنه دقت کافی مبذول داشته است.

مجلد دوم این مجموعه به تاریخ امام حسن مجتبی علیه السلام،‌ اختصاص دارد.