مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : کتاب شناسی اهل بیت(ع)
محل نشر : قم
ناشر : بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم)
تاریخ انتشار : 1388 هـ.ش
زبان : فارسی
رده بندی کنگره : ‏Z‎‏ ‎‏7835‎‏ ‎‏/‎‏الف‎‏5‎‏الف‎‏8‎‏ ‎‏1388
منبع: ویکی نور
جستجو در Lib.ir

کتاب شناسی اهل بیت(ع)

معرفى كتاب‌هاي نويسندگان مختلف به زبان‌هاى عربى،فارسى، اردو و تركى درباره اهل بيت .

معرفى كتاب‌هايى كه نويسندگان مختلف به زبان‌هاى عربى،فارسى، اردو و تركى درباره اهل بيت به تفكيك نوشته‌اند در این کتاب آمده است.

در اين كتاب فهرست كتاب‌هاى مربوط به زندگانى هر امام گردآورى شده و با جداسازى عربى از فارسى، و هر دو از اردو، و مخطوط از مطبوع برآرايش كتاب افزوده است.

ویژگیهای کتاب:

تنها بر موضوع كتاب تاكيد شده و رساله‌ها و مقاله‌هاى كوتاه را به حساب نياورده است.

نگارنده جستجوى خود را نموده، اما ممكن است، كتاب‌هاى فراوانى در زمينه اهل بيت عليهم السلام نوشته شده باشد كه در اين كتاب به آن‌ها اشاره‌اى نشده باشد.

تنها به نام آثار مستقل اشاره شده و از ذكر كتاب‌هاى ضمنى و مقالات پرهيز شده است.

به معرفى كتاب‌هاى عربى، فارسى، اردو پرداخته شده و از توصيف كتاب‌هاى ديگر به زبان‌هاى بيگانه به علت تعداد كم آنها دورى شده است.

برخى از كتاب‌ها كه جزو منابع درجه دوم و سوم بوده و از ارزش علمى و استحكام و تحليل و نوآورى خالى بوده و تنها براى اطلاع بيشتر خوانندگان آز آنها ياد شده است.

تنها نام كتاب‌هايى كه مربوط به سيره و زندگانى امامان است، ياد مى‌شود.

كتابشناسى امام سجاد و امام صادق عليهم السلام از ترجمه‌ها و شرح‌هاى صحيفه سجاديه و دعاهاى آن رساله الحقوق، توحيد مفضل و مصباح الشريعه نامى به ميان نيامده است.

كتابشناسى حاضر شامل نام و مشخصات هر كتاب، اعم از نويسنده، مترجم و تا حد امكان همراه با تاريخ درگذشت آن‌ها، محل نشر و ناشر، سال انتشار، قطع و تعداد صفحات كتاب ميباشد. در مواردى كه اين مشخصات رعايت نشده، به دليل آن است كه كتاب از نزديك مورد بازبينى نگارنده قرار نگرفته است.

اگر كتاب ياد شده از منبعى نقل شده باشد، نام كتاب مصدر در ذيل آمده است.

در اين كتاب شناسى به ذكر مشخصات اجمالى هر كتاب بسنده شده و از توضيح درباره محتواى آن خوددارى شده است.

ذكر هر كتاب به مفهوم تاييد كامل نويسنده و محتواى آن نيست و مسئوليت مطالب هر كتاب با نويسنده آن گذاشته شده است.

در اين كتاب شناسى بيش از ۱۶۰۰ كتاب درباره ائمه اطهار معرفى شده است.

شمار تفكيكى اين كتابها عبارت است از:

۱- درباره امام مجتبى ۱۷۷ كتاب

۲- درباره امام سجاد ۱۵۵ كتاب

۳- درباره امام باقر ۸۸ كتاب

۴- درباره اما صادق ۱۶۹ كتاب

۵- درباره امام كاظم ۱۶۸ كتاب

۶- درباره امام رضا ۳۲۶ كتاب

۷- درباره امام جواد ۷۸ كتاب

۸- درباره امام هادى ۷۲ كتاب

۹- درباره امام عسكرى ۶۶ كتاب

۱۰- مجموعه چاپى زندگى ائمه اطهار ۲۷۰ كتاب.

كتابشناسى پيامبر اكرم، اميرالمومنين، امام حسين و امام زمان در اين كتاب نيامده و علت آن كثرت منابع و تعدد كتاب‌نامه‌هايى است كه دراين زمينه به رشته تحرير در آمده است. هر چند جاى خالى تدوين يك كتاب شناسى كامل و فراگير براى هر يك از آن بزرگواران هنوز وجود دارد.

ابتداى كتاب، عهده‌دار معرفى و توصيف آثارى است كه به گونه مستقل درباره ايمان، اشعار و زندگى حضرت ابوطالب، از زمان‌هاى دور تاكنون نگاشته شده است. اين كتاب‌ها، به زبان‌هاى گوناگون اعم از فارسى و عربى و اردو، به دست نويسندگان مختلف با گرايش‌هاى متفاوت كلامى و مذهبى نوشته شده است.

كثرت نوشتارهايى كه علماى عامه در اين موضوع نوشته‌اند، بيان‌گر آن است كه تهمت‌ها و پيرايه‌هايى كه به ساحت مقدس آن حضرت در برخى از كتاب‌هاى اهل تسنن ديده مى‌شود كه ريشه در تعصبات پليد و جاهلانه اموى دارد و در راستاى تبليغات ضد علوى آنها در دوران حكومت سياه و ننگين‌شان مى‌باشد و ايمان حضرت ابوطالب را انكار و محدثان و خطيبان مزدور، اين مطلب را هر روز و شب تكرار كردند، تا آن كه به صورت يكى از عقايد رسمى آنان درآمده است.

كتاب حاضرنشان دهنده وجود بيش از ۱۶۰ كتاب مسقل در اين موضوع است و اين به جز نوشتارى‌هاى مفصل ضمنى است كه در كتاب‌هاى تاريخ، سيره، كلام و حديث آمده، كه اگر آن‌ها هم جمع شود، بيش از ۵۰۰ مورد خواهد بود.

ابتدا كتاب‌هاى عربى و سپس كتاب‌هاى فارسى و كتابهاى اردو فهرست شده است و سعى بر آن بوده تا كتابى ازقلم نيفتاده باشد.