مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : پرتوی از عظمت امام حسین(ع)
محل نشر : قم
ناشر : مسجد مقدس جمکران
تاریخ انتشار : 1390
تعداد صفحه : 488
شابک : 978-964-973-321-0
جستجو در Lib.ir

پرتوی از عظمت امام حسین(ع)

این كتاب، متضمن مطالبی از فضایل حضرت سیدالشهداء‌علیه‌السلام و تاریخ اسلام در آن زمان و نیز پاره‌ای از علل و نتایج واقعه كربلا می‌باشد كه به صورت تحقیقی و تحلیلی به رشته تحریر درآمده است

موضوع كتاب، درباره چهره درخشان تاریخ بشریت، حضرت اباعبدالله الحسین‌علیه‌السلام است كه كرامت و عزت انسانی وامدار اوست.
در تمام كتاب‌هایی كه در تاریخ اسلام و فضایل اهل بیت‌علیهم‌السلام و احوال صحابه تألیف گردیده، از این واقعه جانسوز یاد شده است كه بیشتر این كتاب‌ها به متن حادثه و نقل صورت وقایع پرداخته‌اند اما راجع به فلسفة آن به طور مستقیم وارد نشده‌اند. در زمان ما، بیشتر، افكار روی تحلیل حوادث و علل و نتایج وقایع حساب می‌نمایند و عظمت حوادث تاریخی را از این راه اندازه‌گیری می‌كنند و كتاب‌هائی كه موضوع آن تحلیل حوادث تاریخی باشد برایشان جالب‌تر و بیشتر مورد توجه خوانندگان و نسل جوان و روشنفكران واقع می‌شود. در عین حال، اهمیت كتاب‌هائی كه متن حوادث را نگه داشته‌اند در نزد ما محفوظ است؛ زیرا آن كتاب‌ها، هم مبدأ و اساس تحقیق و فحص متفكرین و محققین است و هم نقل صورت و ظواهر حوادث كربلا حاكی از حقیقت مظلومیت امام‌علیه‌السلام و نموداری از اسرار و فلسفه شهادت است.
این كتاب، متضمن مطالبی از فضایل حضرت سیدالشهداء‌علیه‌السلام و تاریخ اسلام در آن زمان و نیز پاره‌ای از علل و نتایج واقعه كربلا می‌باشد كه به صورت تحقیقی و تحلیلی به رشته تحریر درآمده است.
ویژگی‌های كتاب :
از ویژگی‌های مهم كتاب، قلم ساده آن است كه علی‌رغم انتقال مطالب علمی و تحلیلی، مخاطب را از هر طبقه فكری و سطح سواد كه برخوردار باشد با اندك مایه علمی، بهره‌مند می‌سازد.
استفاده فراوان از منابع عامه و اهل سنت در مستندات است كه فهرست منابع اهل سنت با بیش از ۷۰ مورد به همراه نام نویسنده آنها در پایان كتاب درج شده است.
پاسخ به برخی از مهم‌ترین شبهات پیرامون قیام امام حسین(علیه السلام) نیز بر غنای كتاب افزوده و سبب آگاهی و معرفت بیشتر خواننده كتاب می‌گردد.
علاوه بر عموم، سخنرانان منابر حسینی‌علیه‌السلام و نیز تاریخ پژوهان اسلامی از مخاطبان ویژه این كتاب هستند كه می‌توانند بهره كافی و وافی ببرند.
آنچه كه سبب اطمینان به تحلیل‌ها و نتیجه‌گیری‌های كتاب مزبور می‌شود این است كه غالباً مستند به روایات معتبره حتی از منابع اهل سنت و یا به تاریخ صحیح است كه آدرس آنها در پانوشت كتاب آمده است كه قابل مراجعه و مطالعه است.
مطالب كتاب :
كتاب در ۴ بخش سامان یافته است: ۱- شخصیت و فضایل حسین‌علیه‌السلام، ۲- بنی هاشم و بنی امیه، ۳- علل قیام حسین‌علیه‌السلام و ۴- نتایج و فواید قیام حضرت ابی عبدالله الحسین‌علیه‌السلام.
در بخش اول ابتدا سیمای نورانی امام حسین‌علیه‌السلام در كتاب خدا ترسیم شده است از قبیل آیه مودت، آیه تطهیر و آیات دیگر كه درباره فضیلت پنج تن آل عبا نازل شده است. در ادامه سیمای امام حسین‌علیه‌السلام در احادیث پیامبر مكرم اسلام به تصویر كشیده شده است. فصل اول با بیان مكارم اخلاق سیدالشهداء و ابعاد گوناگون اخلاقی آن حضرت به پایان می‌رسد.
بخش دوم درباره بنی هاشم و بنی امیه است كه به طور تفصیلی به اوضاع زندگی و مخصوصاً صفات رذیله معاویه و یزید به طور مستند پرداخته شده است.
در بخش سوم علل قیام سید و سالار شهیدان‌علیه‌السلام مورد بررسی قرار گرفته كه از این رهگذر حدود ۶ علّت اصلی و مهم مورد شرح و توضیح قرار گرفته و در آخر بخش، به چند شبهه پیرامون حادثه عظیم عاشورا پاسخ گفته شده است.
بخش چهارم با عنوان نتایج و فوائد قیام حضرت اباعبدالله الحسین‌علیه‌السلام به ۹ فائده مهم و تأثیرگذار قیام خونین و سراسر حماسه كربلا می‌پردازد و بدین ترتیب كتاب «پرتوی از عظمت امام حسین‌علیه‌السلام» با مطالب سودمند خود پایان می‌پذیرد.