آشنايى با حضرت عبدالعظيم عليه السلام و مصادر شرح حال او - صفحه 70

6. تأليفات حضرت عبدالعظيم چيست؟

پاسخ: در رجال نجاشى ص 247 آمده است: له كتاب خطب اميرالمؤمنين.
و در رساله صاحب بن عُبّاد ص 1 آمده است له كتاب يسميّه: «كتاب يوم و ليلة» و كتب ترجمتها: روايات عبدالعظيم بن عبداللّه الحسنى.

7. تعداد رواياتى كه از ايشان در دست است چقدر است؟

پاسخ: مرحوم ملا محمد اسماعيل فدائى كزازى در كتاب ارجمند «جنات النعيم» شصت روايت گردآورى كرده است. به فردوس هشتم آن كتاب رجوع شود. و در كتاب روح و ريحان 57 روايت نقل شده است. مرحوم كلباسى در تذكره عظيميه در تذكره ششم چهل روايت گرد آورده است به ص 66 ـ 92 آن كتاب رجوع شود.
آقاى رازى سلمه اللّه نيز در كتاب زندگانى عبدالعظيم در فصل چهارم از باب دوم سى و چند حديث در سه بخش گردآورى نموده اند به ص 49 ـ 96 آن رجوع شود.
حضرت آقاى عطاردى (دامت افاضاته) در كتاب عبدالعظيم الحسنى در بخش سوم با تتبع بيشتر عدد روايات را به 78 رسانده اند به ص 105 ـ 194 رجوع شود.
البته ممكن است با تتبع بيشتر روايات ديگرى هم به دست آورد مثلاً روايت عبدالعظيم از هشام از امام صادق كه در ذيل بيان تاريخ تولّد نقل شد در كتاب آقاى عطاردى نيامده است.
از اين روايات به آنچه در كتب اربعه آمده، در كتب معجم رجال الحديث مرحوم آية اللّه العظمى الخوئى اشاره شده و عدد آن حدود بيست روايت است. به معجم رجال الحديث ج 10 ص 422 رجوع شود.

8 . آيا حضرت عبدالعظيم شهيد شده است؟

پاسخ: در منتخب طريحى ص 8 آمده است: قيل و ممّن دفن حيّاً من الطالبيين عبدالعظيم الحسنى بالرى.

صفحه از 78