اعتبار روايات « الكافي » - صفحه 397

شما در اين نوشتار ، در باره اعتبار الكافى ، نگاهى به مبناى پذيرفته شده عالمان و فقيهان شيعه در باره پذيرش حديث مى اندازيد و اعتبار مجموعه هاى روايى شيعه به ويژه الكافى را در مى يابيد . پس از اين نگاه كلّى ، به چهار شُبهه در باره با روايات الكافى پاسخ مى دهيم كه اين چهار شبهه ، عبارت اند از :
يك . وجود روايات جعلى ؛
دو . وجود روايت از غير معصومان عليهم السلام ؛
سه . وجود تحريف در روايات الكافى ؛
چهار . وجود روايات ضعيف در الكافى .

اعتبار روايات شيعه

براى اثبات اعتبار روايات ، دو مبناى «اصولى» و «رجالى» بايد تنقيح گردند. اگر ما در اصول ، بتوانيم مبناى حجّيت خبر موثوقٌ به را به اثبات برسانيم ـ كه به اثبات رسيده است و بيشتر عالمان و فقيهان شيعه بر اين مبنا عمل مى كنند ـ ، كسانى كه تنها به حجّيت خبر ثقه معتقدند ، آن گونه كه مرحوم آية اللّه خويى بدان پايبند است ، در اقلّيت شديدى قرار مى گيرند .
همچنين اگر بتوانيم در رجال ، تنها راه وثاقت را منحصر به «توثيقِ قدما» نكنيم و راه هاى ديگر اثبات وثاقت راويان را بپذيريم ـ آن گونه كه بسيارى از عالمان رجال و فقيهان شيعه پذيرفته اند ـ ، بيشتر روايات شيعه ، اعتبار مى يابند ، و در غير اين صورت ، بيشتر روايات شيعه از اعتبار مى افتند .

مبناى اصولى مقبول عالمان و فقيهان شيعه

مبناى حجّيت و اعتبار خبر موثوق به، مبناى بيشتر عالمان و فقيهان شيعه است.

نگاهى به مبناى اصولى حجّيت خبر موثوقٌ به

در باره اين مبنا ، ما به ديدگاه عالمان ژرف انديش و محقّقان سترگى همچون وحيد بهبهانى گرفته تا محقّق همدانى، و از علماى گذشته تا معاصر ، اشاره اى مى كنيم و

صفحه از 438