زمينه‏ سازى تربيتى مهدويت

نشریه : ماهنامه معرفت

نویسنده : پديدآورنده : محمد احسانی

سال بیستم / شماره پیاپی 160 / صفحه 73-96

چکیده :

اين مقاله نظر به اهميت مسئله مهدويت كه از مسائل مهم روز جامعه است، و ارتباط مستقيم با زندگى فردى و اجتماعى بشر دارد، موضوع مهدويت را با نگاه تربيتى بررسى كرده است. سه ديدگاه در باب مهدويت مطرح شده كه با نقد ديدگاه برون ‏دينى و درون‏ دينى مبتنى بر نظريه غالب اهل‏ سنت، ديدگاه درست به اين موضوع با استناد به آيات و روايات تبيين شده است.
عمده هدف تحقيق اثبات اثربخشى مهدويت‏ باورى در زندگى فردى و اجتماعى امروز جامعه انسانى بوده است كه آثار اعتقاد به ظهور مهدى عليه‏ السلام در پاسخ به انديشه ناكارآمد جلوه دادن اين باور، به خوبى تبيين شده است. اين آثار تربيتى اقتضا مى ‏كرد كه مبانى رفتار مهدى عليه ‏السلام در عصر ظهور نيز به لحاظ تربيتى بررسى شود و اين كار با استناد به قرآن، سنت و سيره پيامبر اكرم صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله در اين مقاله انجام گرفته است.
در اين تحقيق از اسناد و مدارك با روش تحليلى ـ توصيفى جهت نيل به هدف پيش‏گفته در فضاى كتابخانه استفاده شده است. بدين طريق كه اطلاعات مورد نياز از منابع مربوط به مهدويت، تعليم و تربيت و تفاسير قرآن كريم جمع‏ آورى شده و با يافته ‏هاى علوم تربيتى به تجزيه و تحليل و استنتاج پرداخته است.
مهم‏ترين يافته‏ هاى اين تحقيق، اثبات نياز جامعه امروز به مهدويت و دست‏يابى به وظايف تربيتى در سه گروه: فرد، خانواده و حكومت اسلامى نسبت به زمينه‏ سازى ظهور مهدى عليه ‏السلام است. نظر به اين وظايف، همه مردم اعم از افراد، خانواده ‏ها و نهادهاى اجتماعى در ارتباط با زمينه ‏سازى مهدويت مسئوليت دارند و بايد به وظيفه ‏شان عمل نمايند.

کلیدواژه‌های مقاله :مهدويت، تربيت، زمينه‏سازى، اثر تربيتى، فرد، خانواده، حكومت، وظيفه تربيتى