مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : آینه در آینه
پديدآورنده : زهرا یزدی نژاد
محل نشر : تهران
ناشر : خورشید باران
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1384ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 301
قطع : رقعی
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

آینه در آینه

آخرین پیامبر در نگاه اولین امام

این کتاب شامل هفت فصل: خاندان رسالت، ولادت، فضای بعثت، بعثت و رسالت، سیره و سیرت و وصیت های رسول خدا(ص)و رحلت است.

در فصل نخست، خاندان رسالت از دیدگاه نهج البلاغه بررسی شده است. فصل دوم نیز به موضوع ولادت پیامبر گرامی اسلام اختصاص دارد و مطالبی درباره خردسالی، سرپرستی عبدالمطلب، حلف الفضول و ازدواج پیامبر اعظم(ص) بیان شده است.

فصل سوم به تشریح فضای بعثت می پردازد و موضوع هایی همچون تاریخ جاهلیت، حیات سیاسی و اجتماعی عرب جاهلی، حیات دینی و اعتقادی عرب جاهلی، حنفیت، خصلت های روحی و اخلاقی عرب جاهلی، قوانین مدنی (ازدواج و طلاق، حقوق زنان و فرزندان)، زنده به گور کردن دختران، موقعیت اقتصادی عرب جاهلی، خرافات و خرافه پرستی و وضعیت عمومی جهان قبل از بعثت و فضای بعثت (از دیدگاه نهج البلاغه) بررسی شده است.

فصل چهارم به موضوع بعثت و رسالت از منظر نهج البلاغه اختصاص دارد و مراتب تبلیغ دین اسلام، تبعید سه ساله مسلمانان در شعب ابوطالب، پذیرایی حبشه از مسلمانان، سفر پیامبر به طایف پس از درگذشت ابوطالب و خدیجه، جامعیت و جهان شمولی رسالت پیامبر، بعثت و رسالت (در نهج البلاغه) و خاتمیت پیامبر اسلام تشریح شده است.

سیره و سیرت رسول خدا(ص) از دیدگاه نهج البلاغه، در فصل پنجم آمده است. در این فصل موضوع هایی مانند: خلق و خوی حضرت محمد(ص)، روش های آموزشی پیامبر (آموزش از راه پرسش و پاسخ، آموزش به شیوه خطابه، استفاده از وسائل کمک آموزشی، آموزش از راه تمثیل، آموزش به شیوه داستان پردازی، تعلیم از طریق نمایش، توجه به تفاوت های فردی در امر تعلیم، تعلیم از راه تکرار)، سیره و سیرت در نهج البلاغه شرح داده شده است.

در فصل ششم، وصیت های رسول خدا(ص)درباره مسائل مختلف به حضرت علی(ع) از جمله نماز شب، دوری از حسد، حرص و دروغ، انصاف با مردم، انفاق و بخشش در تنگ دستی، جهاد در راه خدا، سفارش به سربازان اسلام، وصیت های رسول خدا(ص) به ابوذر غفاری، سلمان فارسی و دیگران، وصیت آن بزرگوار درباره عترت، ولایت علی بن ابی طالب(ع) ، تقوا، و شرم از خدای تعالی بیان شده است.

در فصل هفتم که به رحلت حضرت محمد(ص) اختصاص دارد، فضای زمان رحلت ایشان و آخرین وصیت ها و دیدار با نزدیکان تشریح شده است. در پایان، موضوع رحلت از منظر نهج البلاغه آمده است.