تاريخ : سه شنبه 1399/10/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 70726
فقدان نگاه منظومه‌ای به حدیث در حوزه

فقدان نگاه منظومه‌ای به حدیث در حوزه

رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن‌سازی با بیان اینکه حدیث شیعه از پشتوانه علمی و مبنای مهم کلامی برخوردار است، گفت: نداشتن نگاه کلان و منظومه‌ای به جریان حدیثی شیعه از ضعف‌های حوزه است. یکی دیگر از جهاتی که در جریان حدیثی شیعه مورد غفلت واقع شده، نگاه از موضع کلامی است، اینکه اهل بیت(ع) نسبت به علمی که منتشر می‌کند و احادیثی که بیان می‌کند.

به گزارش ایکنا،حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی اکبرنژاد، رئیس مؤسسه فقاهت، ۱۴ دی‌ماه در مراسم رونمایی از کتاب اعتبار احادیث شیعه با تسلیت سالروز شهادت سردار سلیمانی و همچنین رحلت آیت‌الله مصباح یزدی گفت: ایشان نمونه بارز عالمی بود که فقدانش ثلمه‌ای بر دین است.

وی با بیان اینکه ضعف فهم حدیث، از عوامل اصلی متهم کردن روایات به ضعف و جعل است، ادامه داد: نداشتن نگاه کلان و منظومه‌ای به جریان حدیثی شیعه از ضعف‌های حوزه است. اینکه حدیث شیعه برخلاف سایر جریان‌های حدیثی، آلوده نیست و از پشتوانۀ علمی و مبنای مهم کلامی برخوردار است.

موضع اهل بیت(ع) نسبت به علمی که منتشر می‌کند و احادیثی که بیان می‌کند چیست؟ آیا رسالت حفاظت از احادیث را ندارد؟ آیا مسئولیتش فقط بیان است و نسبت به مسیری که حدیث طی می‌کند ساکت است؟اکبرنژاد تصریح کرد: یکی از جهاتی که در جریان حدیثی شیعه مورد غفلت واقع شده است، نگاه از موضع کلامی است. اینکه اهل بیت(ع) نسبت به علمی که منتشر می‌کند و احادیثی که بیان می‌کند چیست؟ آیا رسالت حفاظت از احادیث را ندارد؟ آیا مسئولیتش فقط بیان است و نسبت به مسیری که حدیث طی می‌کند ساکت است؟

وی با بیان اینکه اصل ربوبیت به این معنا که امام مربی است و اقدام به اصلاح امت از روی شفقت می‌کند،‌ اظهار کرد: بنابر این اصل معصوم(ع) احساس مسئولیت بیشتری خواهد داشت و در این فضا است که به اصل صیانت از دین خواهیم رسید. در بحث‌ها تنها به حیثیت ارائه علوم از سوی امام توجه داریم، اما به حیث صیانت از حدیث کم‌توجه هستیم.

اکبرنژاد ادامه داد: اهل سنت از وجود معصوم محروم بودند، برخلاف شیعه که امام بین امت حضور داشت و فراتر از ارائه دین، بر صیانت آن نیز توجه داشت. در این فضا است که امام باید نسبت به جعل و تحریف حساس باشد و جاعلان و کذابین را معرفی کند. چطور می‌توان قبول کرد که مؤلف کتاب مشرعة بحارالأنوار، بیش از ۹۰ درصد بحارالانوار را غیرمعتبر بداند؟

اکبرنژاد در پایان سخنان خود تأکید کرد: در این مدتی که اهل بیت(ع) توانستند شیعه را از قیاس بر حذر داشته و نسبت به آن هشدار دهند، یا در بحث غلو که گرفتاری حدیث شیعه بوده، اهل بیت(ع) به خوبی عمل کرده و جلوی آن را به صورت حداکثری گرفتند. پس چرا امام نتواند جلوی جعل را بگیرد؟ و جاعلان و کذابین را معرفی کند؟ این نگاه کلامی است که از آن غفلت شده است و وظیفه امام(ع) در قبال حدیث نادیده گرفته شده و به اشتباه فضای حدیثی شیعه با جریان حدیثی اهل سنت مقایسه شده است.

🔸 فهم درست از حدیث و نقش آن در رد افکار التقاطی

همچنینحجت‌الاسلام و المسلمین حسینیان قمیضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین سالروز شهادت شهید سلیمانی و رحلت آیت‌الله مصباح یزدی، از مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی بابت پرداختن به مسئله مهم حدیث و اعتبارسنجی آن قدردانی کرد و گفت: کم‌توجهی به فهم و عمیق نشدن در قرآن و حدیث مایه نگرانی است؛ زیرا فهم درست حدیث دستاویز محکمی برای ایستادگی در برابر علوم التقاطی است.

وی افزود: با نگاه به قرآن و حدیث در کنار همدیگر می‌توان به برداشت جامعی از دین رسید و کم‌توجهی به حدیث، به کم‌رونقی قرآن خواهد انجامید.

حسینیان در ادامه وثوق خبری را نظر مشهور فقهای شیعه دانسته و با انتقاد از مبنای وثوق مخبری، کسانی که روایات شیعه را به جعل متهم می‌کنند مورد نقد قرار داد.

وی در ادامه، علت اصلی متهم کردن روایات را ضعف فهم حدیث و بدفهمی از روایات و آگاه نبودن به ظرایف آن دانست و گفت: برای همین بود که برخی طب اسلامی را انکار کرده و البته ما پاسخ آن را هم داده‌ایم.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :