مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)
زمان پدیدآورنده: ۱۲۹۳ ـ ۱۳۵۸ش
محل نشر : قم
ناشر : بنیاد علمی و فرهنگی شهید آیت اللّه قاضی طباطبایی
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1369ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 963
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)

نویسنده نشان داده است که اسیران کربلا در نخستین اربعین پس از شهادت امام حسین(ع) به زیارت شهدا باز گشتند.

شهید آیه اللّه سیدمحمد علی قاضی طباطبایی رحمه الله در مقدمه چاپ دوم می نویسند که در تحقیق پیرامون اربعین اول امام حسین(ع) از منابع معتبر شیعه و سنی استفاده کرده است و به طور مطلق از منابع غیر معتبر استفاده نکرده است.

مطلب مهمی که نگارنده در پیشگفتار به آن اشاره کرده نقد سخن علامه محدث نوری است که معتقد است اربعین اول صورت نگرفته و اسراء در سال ۶۱ در اربعین شهدا به کربلا باز نگشته اند بلکه اربعین سال های بعد به زیارت شهدا آمده اند.

نگارنده معتقد است که اسرا در اربعین اول با عنایت به دلایل یقینی و معتبر به زیارت شهدا نایل شده اند لذا نظریه علامه نوری را شبهه نامیده است.

نگارنده پس از نقد نظریه محدث نوری به اثبات نظر خود پرداخته و از دلایل عقلی عرفی و نقلی استفاده کرده تا نظر خود را ثابت کند. علاوه بر این به نقل آرا مختلفی پیرامون اربعین اول و وقایع بعد از عاشورا پرداخته و به طور عالمانه به نقد و بررسی آنها پرداخته است.

این کتاب در نقد نظریات مربوط به اربعین ارزش درخوری دارد. علاوه بر مطلب فوق نویسنده به جریانات بعد از اربعین اول از قبیل سفر حضرت زینب به مصر، دفن سرهای مبارک شهدا در نجف اشرف و... پرداخته است.