تاريخ : یکشنبه 1401/4/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 74419
پایگاه جامع امیرالمؤمنین(ع) راه‌اندازی شد

پایگاه جامع امیرالمؤمنین(ع) راه‌اندازی شد

مدیر و پژوهشگر پایگاه جامع امیرالمؤمنین(ع)، در مراسم رونمایی از پایگاه نرم‌افزاری جامع امیرالمؤمنین(ع) گفت: در این پایگاه، اطلاعات و امکانات متنوعی چون امکان مقایسه و مشاهده ۵ نسخه مشهور نهج‌البلاغه، تعداد ۴۰ ترجمه به هفت زبان مختلف و ۳۰ شرح از نهج‌البلاغه وجود دارد.

همزمان با ایام فرخنده دهه ولایت و امامت و عید سعید غدیر خم نشست خبری و رونمایی از جدیدترین محصول برخط نور با عنوان پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

گفتنی است در این نشستِ خبری، حجت‌‌الاسلام والمسلمین مسیح توحیدی، متکفل پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام به بیان امکانات و خصوصیات این پایگاه پرداخت و به سؤالات حضار در رابطه با این محصول نیز پاسخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین توحیدی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر به وجه تمایز این محصول با سایر تولیدات مرکز که پیش از این با محوریت امیرالمؤمنین علیه‌السلام تولید شده است پرداخت و بیان داشت: پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام محصولی برخط در خصوص حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام است که سعی شده در آن حتی‌المقدور وجوه مختلف شخصیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به صورت برخط به مخاطب معرفی کند و همین خصوصیت برخط بودن، وجه تمایز آن با دیگر تولیدات مرکز در این خصوص به حساب می‌آید.

ایشان با اشاره به سابقه تولیدات مرکز در رابطه با امیرالمؤمنین علیه‌السلام افزود: نرم‌افزار دانشنامه علوی پیش از این در سال ۱۳۸۱ با محوریت نهج البلاغه تولید شد که استقبال کاربران از این محصول باعث شد نسخه جدید آن را در سال ۹۸ تولید و در اختیار علاقه‌‎مندان قرار گیرد، سال ۹۹ نیز با توجه به ضرورت توجه به بستر موبایل، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اپلیکیشن اندرویدی نهج البلاغه را تولید و به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داد. پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام که امروز شاهد رونمایی آن هستیم نیز در ادامه این تولیدات مرکز و در بستر وب ایجاد و به مخاطبان ارائه شده است.

در ادامه حجت‌الاسلام توحیدی در رابطه با بخش‌های محوری پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیان داشت: بخش نهج البلاغه یکی از محوری‌ترین بخش‌های پایگاه است که با ارائه ۵ نسخه از نهج البلاغه امکان مقایسه نسخ این کتاب شریف به همراه استفاده از صوت متن و ترجمه نهج البلاغه را برای پژوهشگران فراهم کرده است.

ترجمه و شروح، بخش دیگر پایگاه است که در آن معتبرترین ترجمه‌ها و شروح کتاب شریف نهج البلاغه ذیل بخش نهج‌البلاغه قابل دسترس است، همچنین نزدیک به ۴۰ ترجمه به ۷ زبان در این بخش در اختیار کاربر قرار دارد.

وی افزود: معجم موضوعی که امکان ورود به نهج البلاغه از طریق موضوعات را فراهم می‌کند و بخش ادبیات که به مباحث لغوی، معانی و بدیع نهج البلاغه پرداخته از دیگر بخش‌های پایگاه است که ذیل بخش نهج‌البلاغه در دسترس قرار گرفته است.

ایشان با بیان این نکته که کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام تنها منحصر به نهج‌البلاغه نیست افزود: برای گسترش دسترسی به کلمات امیرالمؤمنین علیه‌السلام فراتر از آنچه سید‌رضی در نهج‌البلاغه جمع آوری کرده است، بخشی با عنوان کلام امیر در پایگاه ارائه شده که در آن دامنه وسیعی از بیانات حضرت شامل حدود ۷۴ هزار حدیث را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد.

همچنین بخش کتابخانه پایگاه نیز با ارائه ۷۴۸ عنوان کتاب حول موضوع امیرالمؤمنین علیه السلام، بخش مقالات که دربرگیرنده ۱۰ هزار مقاله از مجلات علمی پژوهشی در رابطه با امیرالمؤمنین علیه‌السلام و بخش رویدادها مشتمل بر ۱۲۱۱ رویداد مربوط به حیات حضرت علی علیه‌السلام از دیگر بخش‌های فعلی پایگاه به حساب می‌آیند.

متکفل پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ادامه با اشاره به اقدامات پیش‌بینی شده برای آینده پایگاه بیان داشت: در پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام بخش‌هایی مشاهده می‌شود که به صورت غیرفعال دیده می‌شوند و به زودی ارائه خواهند شد، از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به بحث ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، فضایل امیرالمؤمنین علیه‌السلام در منابع فریقین، آیات نازل شده در شأن و منزلت حضرت علی علیه‌السلام و ... اشاره نمود.

وی افزود: پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام فعلاً به صورت سه زبانه ارائه شده اما در اپ نهج البلاغه ما شاهد تعداد بیشتری از زبان‌ها هستیم که طبیعتاً محیط کاربری این پایگاه نیز در آینده با افزایش زبان، مخاطبان بیشتری از دیگر زبان‌ها را پوشش خواهد داد.

حجت الاسلام توحیدی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های محوری تولیدات مرکز پرداخت و گفت: محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی دو ویژگی محوری دارند، یکی از این ویژگی‌ها از حیث زیرساختِ محتوایی و اطلاعات آماده‌سازی شده آن‌هاست، که مرکز به صورت ساختارمند و طبقه‌بندی شده این اطلاعات را برچسب‌گذاری کرده تا بتواند در موضوعات مختلف به تناسب نیاز از آن‌ها استفاده کند، دیگر ویژگی محصولات مرکز از حیث فنی است که از ساختار فنیِ قابل توسعه بهره گرفته است و این هر دو ویژگی محوری محصولات نور در پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام به صورت خاص مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در توضیح این مطلب افزود: به عنوان مثال ما در بخش کلام امیر با بهره‌گیری از همین اطلاعات ساختارمندِ حدیثی مرکز که طی ۳۰ سال گذشته برچسب‌گذاری شده، توانستیم از میان بیش از ۴۰۰ هزار حدیث، احادیث امیرالمؤمنین علیه‌السلام را استخراج کرده و در پایگاه ارائه کنیم. در بخش مقالات، رویدادها و کتابخانه پایگاه نیز از همین اطلاعات ساختارمند موجود بهره گرفتیم و توانستیم اطلاعات مرتبط با موضوعِ پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام را از پایگاه‌های نورمگز، نولایب و جامع تاریخ استخراج کرده و در اختیار مخاطب قرار دهیم.

متکفل پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ادامه بیان داشت: در سال ۹۹ در راستای تولید اپلیکیشن موبایلی ما زیرساختی فنی برای ارائه اطلاعات ایجاد کردیم تا علاوه بر بستر موبایل بتوانیم از آن در بستر وب و دسکتاب نیز بهره ببریم و این دوراندیشی منجر به تولید پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ادامه تولید اپلیکیشن اندرویدی نهج‌البلاغه شد و از همه مهم‌تر موجب ارتباطی منسجم بین تولیدات هم راستا در بسترهای متفاوت شده است که اتفاقی ارزشمند به حساب می‌آید.

• جهت ورود به پایگاه جامع امیرالمومنین علیه السلام،اینجاکلیک کنید.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :