تاريخ : چهارشنبه 1401/8/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 74588
سند ملی زیارت در آستانه تصویب نهایی است

سند ملی زیارت در آستانه تصویب نهایی است

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای هشتمین مرحله از طرح «قرار دوازدهم» در بقاع متبرکه سراسر کشور خبر داد و گفت: پیش‌نویس سند ملی زیارت تهیه شده و برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌و‌گو با ایکنا در رابطه با طرح سند ملی زیارت، اظهار کرد:

رئیس‌جمهور از دورانی که در آستان قدس رضوی حضور داشتند تاکنون همواره توجه ویژه‌ای به مقوله زیارت و ترویج فرهنگ زیارت داشته و دارند. در این زمینه کارگروه اعتاب جهان اسلام از سوی ایشان تشکیل شد که دبیرخانه آن نیز در حرم مطهر رضوی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌ اکنون نیز حرم‌های مطهر داخل ایران مانند حرم مطهر رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، حرم حضرت شاهچراغ(ع)، حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، مسجد مقدس جمکران به همراه بقیه بقاع متبرکه که زیرنظر سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارند، عضو کمیته جهانی اعتاب شده‌اند که این کمیته نیز به دو صورت فعالیت می‌کند. فعالیت اول این کمیته مربوط به اعتاب ایرانی است که جلساتی در طول سال بین نمایندگان اعتاب ایرانی برگزار شده و هماهنگی‌های لازم در زمینه‌های مختلف فرهنگی، برگزاری مناسبت‌ها، مراسم ملی، مذهبی و ... بین اعتاب داخل کشور برقرار می‌شود.

حجت‌الاسلام نوروزپور بیان کرد: فعالیت دوم کمیته نیز به صورت بین‌المللی بوده و جلسات هماهنگی با حضور نمایندگان اعتاب کشورهایی مانند ایران، عراق، سوریه و لبنان که دارای اعتاب هستند، برگزار می‌شود. این جلسات در سال یک یا دو بار برگزار می‌شود که اخیرا جلسه نیز به میزبانی نجف اشرف برگزار شد و هماهنگی‌های لازم بین اعتاب مقدسه جهان اسلام در این جلسه صورت گرفت.

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: از زمانی که حجت‌الاسلام رئیسی به ریاست دولت نشستند، کارگروه ملی زیارت را تشکیل دادند که نهادهای مختلفی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت مسکن، راه و شهرسازی، وزارت میراث فرهنگی، سازمان اوقاف، سازمان حج و زیارت، آستان قدس رضوی و ... عضو آن بوده و همگی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و با محوریت آستان قدس رضوی فعالیت می‌کنند. کارگروه ملی زیارت هم‌ اکنون پیش‌نویس سند ملی زیارت را تهیه کرده و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده که در صورت تصویب نهایی در شورا اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: سند ملی زیارت برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف فرهنگی، خدمات اجتماعی، خدمات به زائران و مجاوران، برنامه‌های مختلف آستان‌ها و ... دارد تا در این زمینه هماهنگی‌های لازم بین اعتاب مقدس انجام شود. همچنین، در این سند، وظایف دیگر نهادهایی که در توسعه و ترویج فرهنگ زیارت نقش دارند نیز تعریف شده است.

حجت‌الاسلام نوروزپور اظهار کرد: امروز شخصیت‌های وارسته‌ای همچون ۳۹ پیامبر الهی در کشور آرمیده‌اند که بسیاری از مردم با آن‌ها آشنایی ندارند. وجود مقدس حرم این پیامبران الهی نقش بسیار مهمی در گفت‌وگو بین ادیان دارد. اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی از وجود مقدس این پیامبران الهی می‌تواند زمینه را برای توسعه گردشگری مذهبی فراهم کند که این مسائل همگی در سند ملی زیارت دیده شده و تکلیف همه نهادها نیز در این باره مشخص شده است تا با همکاری بیشتری به مقوله زیارت و ترویج فرهنگ زیارت بپردازند.

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به اجرای طرح قرار داوزدهم نیز بیان کرد: مرحله هشتم طرح قرار دوازدهم روز ۱۲ آبان‌ ماه در بقاع متبرکه سراسر کشور اجرا می‌شود که در قالب این طرح بسته‌های معیشتی بین نیازمندان و محرومان توزیع خواهد شد.

وی افزود: تاکنون بیش از دو میلیون بسته معیشتی در قالب طرح قرار دوازدهم بین نیازمندان و فقرا توزیع شده است. در هشتمین مرحله از این طرح وسایل گرمایشی و لباس گرم نیز در کنار بسته‌های معیشتی در اختیار نیازمندان قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام نوروزپور در پایان تضریح کرد: خیران می‌توانند برای شرکت در این طرح معنوی با مراجعه به مراکز افق بقاع متبرکه سراسر کشور در طرح مذکور شرکت کرده و نیات خیر خود را برای کمک به نیازمندان عملی و اجرایی کنند.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :