مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : عقیله
پديدآورنده : الهام امین
ناشر : به نشر
نوبت چاپ : چهارم
تاریخ انتشار : 1401
تعداد جلد : 1
قطع : رقعی
شابک : 9789640235072
جستجو در Lib.ir

عقیله

رمانی مستند و روایت گونه از زندگی حضرت زینب(س) از زمان تولد تا وفات

«عقیله»، رمان مستندنگاری شده از زندگی حضرت زینب سلام الله علیهاست، نویسنده سعی کرده با یک نگاه جامع به همه بخش‌های زندگی حضرت زینب(س) ؛ از دوران جوانی، در بخش خانوادگی، همسرداری و تربیت فرزندان و در حوزه‌های اجتماعی، فقهی، علمی و ارتباط و مراوده با مردم، مسایل اجتماعی و کمک به نیازمندان، تعریف و توصیفی از این حضرت ارائه دهد.

دوران زندگی حضرت زینب(س) در پنج فصل قرار گرفته: کودکی، زندگی با پدر، دوران امامت امام حسن(ع)، امامت امام حسین(ع) و فصل پایانی که به وفات ایشان می‌پردازد. نویسنده سعی کرده تمام جنبه‌های شخصیتی حضرت، با نگاه به مستندات تاریخی، در کتاب بگنجاند.

زبان کتاب به گونه‌ایست که خواننده با حضرت زینب(س) سخن می‌گوید و نویسنده، مخاطبش را حضرت زینب(س) قرار داده است.

در واقع زندگی حضرت و حوادث سخت، تلخ و شیرینی که در زندگی آن وجود مقدس رخ داده با آن حضرت در میان گذاشته می‌شود.

کتاب «عقیله» در ۵ فصل مرور کاملی بر حوادث مهم تاریخ صدر اسلام هم دارد؛ و بخشی از تاریخ اسلام را نیز روایت می‌کند.

در فصل مربوط به زندگی حضرت زینب(س) با پدر بزرگوارشان، حضرت علی(ع)، تمام حوادث مهم این دوره اشاره شده یا در فصل زندگی ایشان با امام حسن مجتبی(ع)، ماجرای صلح امام حسن(ع) و خلافت آن امام هم آمده است؛

کتاب «عقیله» به‌نوعی مروری بر تاریخ صدر اسلام از زمان پیامبر(ص) تا وفات حضرت زینب(س) است و زمان امامت امام سجاد(ع) را هم شامل می‌شود.

نثر متفاوت ادبی و قلم شاعرانه نویسنده در متن اثر «عقیله» موجب استقبال مخاطبان گشته و تاکنون چاپ‌های متعددی از کتاب منتشر شده است.

این کتاب تاکنون موفق به کسب رتبه برتر در جشنواره کتاب سال خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ و در بخش مستندنگاری پانزدهمین دوره ادبی جایزه جلال‌آل‌احمد هم به‌ عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شده است.

بخشی از پیشگفتار کتاب به قلم استادمحمد حسین رجبی دوانی

... ابعاد گوناگون وجودی حضرت زینب کبری(س) که نمونه عالی مادران است به قدری عظیم است که قلمها و بیانها از وصف اندکی از این دریای بیکران فضایل عاجزند، اما به مصداق «آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید»، عاشقان و ارادتمندان و پیروان ساحت قدسی اهل بیت علیهم السلام وظیفه دارند به هر صورت و روش و با هر توان و وسیله و ابزار عشق و ارادت و پیروی خویش را در تجلیل از مقام و منزلت بی همتای آن ذاتهای مقدس ابراز و بیان کنند.
کتاب حاضر خطاب به حضرت زینب کبری(س) است گویی خواننده خود را در محضر آن بانوی عظیم الشان می‌بیند و می‌یابد و از سویی به عنوان ارادتمندی شیفته و واله و حیران و از سویی دیگر شگفت زده از این همه عظمت با سرور خویش سخن می گوید و در برابر این معجزه آفرینش سر تعظیم فرود می آورد.
نویسنده ارجمند این کتاب با بیان فرازهای مهم زندگانی آن حضرت چیزی را فرو نگذاشته اند و در حقیقت دوره ای از نقش آفرینی‌های وجود مقدس حضرت زینب کبری(س) را در مقاطع گوناگون تاریخی با قلمی شیوا و هنرمندانه و ذوقی قابل تحسین برای خوانندگان گرامی بازگو کرده اند. ...