حديث پشيماني - صفحه 177

النقل۱ یاد می‌کنند که بر وثاقت و عظمت علمی او نزد آنان دلالت دارد.
از آن‌جا که ابو عبید قسمتی از متن حدیث را تلخیص و برخی را مبهم کرده‌، ناگزیر متن منقول او را همرا با متن منقول طبری _ که به شیوه محدثان با سند آورده _ در کنار هم می‌آوریم تا خوانندگان بهتر و راحت‌تر بتوانند آن دو را با هم مقایسه کنند. بنا ‌بر این، ناگزیر متن حدیث را از تاریخ طبری _ که با سند آمده _ نقل می‌کنیم که با نقل ابوعبید قابل مقایسه باشد.
برای تسهیل در مقایسه، ارجاع و مقابله نقل ابوعبید با نقل طبری و دیگران، متن حدیث را به چند قسمت تقسیم و شماره گذاری می‌کنیم تا مقابله و مقایسه آن دو آسان‌تر شود و در مقایسه با منابع دیگر به این شماره‌ها ارجاع می‌دهیم.

حدیث و سند آن در کتاب الأموال ابوعبید و تاریخ طبری

1. سند حدیث به نقل ابو‌عبید(بخش اول):
قال: حدثنی سعید بن عفیر، قال: حدثنی علوان بن داوود مولی زرعه بنت جریر، عن حمید بن عبد الرحمن بن حمید بن عبد الرحمن بن عوف، عن صالح بن کیسان، عن حمید بن عبد الرحمن بن عوف، عن ابیه عبد الرحمن قال: ...
2. سند حدیث به نقل اول طبری(بخش اول):
حدثنا يونس بن الاعلی قال حدثنا يحيی بن عبد الله بن بكير قال حدثنا الليث بن سعد قال حدثنا علوان، عن صالح بن كيسان، عن عمر بن عبد الرحمن ابن عوف، عن أبيه...
طبری در انتهای نقل خود افزوده است:
قال لي يونس، قال لنا يحيی، ثم قدم علينا علوان بعد وفاة الليث فسألته عن هذا الحديث فحدثني به، كما حدثني الليث بن سعد حرفاً حرفاً و أخبرني أنه هو حدث به الليث بن سعد و سألته عن اسم أبيه فأخبرني أنه علوان ابن داود.

1.. تاریخ مدینة دمشق، ج۴۹، ص۷۱ - ۷۲. برای اطلاع از اعتبار علمی و اهمیت ابوعبید در میان اهل سنت ر.ک: همین نشانی از تاریخ دمشق و صفحات قبل و بعد آن. از جمله این نقل ابن عساکر: «أخبرنا أبو الحسن المالکی، حدثنا و أبو منصور بن عبد الملک، أنبأنا أبو بکر الخطیب قال: قرأت علی أحمد بن علی بن التوزی، عن أبی عبید الله المرزبانی، حدثنا أحمد بن کامل القاضی، قال کان أبو عبید القاسم بن سلام فاضلاً فی دینه و فی علمه، ربانیاً متفنناُ فی أصناف من علوم الإسلام من القرآن و الفقه و العربیة و الأخبار حسن الروایة صحیح النقل لا أعلم أحداً من الناس طعن علیه فی شئ من أمره و دینه».

صفحه از 194