تقسيمبندى صفات الاهى
از آنچه گفته شد، مىتوان چنين نتيجه گرفت كه صفات الاهى به دو قسم قابل تقسيماند:
1. صفات ذاتيّه: مانند وجود، احديّت، واحديّت، حيات، قدرت، قيموميّت، اوّل و آخر بودن و علم. به اين معنا سميع و بصير به آگاهى و علم بر مىگردد؛ همان گونه كه در وصف خداوند مىخوانيم: «السميع البصير» . (اسراء (17) / 1)
2. صفات فعليّه: مانند: رزق دهنده، زنده كننده، ميراننده، حاكم، صاحب روز جزا... و آنچه به اين دسته از صفات شباهت دارد.
صفات فعليه، صفاتىاند كه هم آن صفت و هم ضدّ آن صفت براى خداوند قابل اثبات است. هم محيى (زنده كننده) از صفات خداوند است و هم مميت (ميراننده). رزق دهنده، تقديرگر،... همگى براى خداوند قابل اثبات است. در اين صورت، صفات فعليّه، به نفس فعل خداى تعالى بر مىگردد. فعل خداوند نيز مخلوق خداست؛ اگر فعل خدا، مخلوق است، پس تجلّى و ظهور خداوند به صفات فعليّه خويش تجلّى و ظهور خداوند در فعل خويش است؛ بنابراين نه نيازى به جسم انگارى براى خداوند است و نه لزومى دارد كه خدا را به مخلوقى از مخلوقاتش تشبيه كنيم. حال فرقى نمىكند كه اين مخلوق، جسم باشد و يا خلقت نورانى و غيره داشته باشد؛ بلكه اين تجلى الاهى در صفات فعليّه توسط فعل الاهى ـ كه همان مخلوق خداوند است ـ صورت مىپذيرد. حتّى جواهر ارواح، جوهر نور و نورانيّت، جواهر اجسام... همگى مخلوق خداوندند؛ همان گونه كه خداوند درباره حضرت عيسى عليه السلام و مادرش چنين مىفرمايد: «وجعلنا ابن مريم و أمّه آية و آوينا هما إلى ربوة ذات قرار و معين» (مؤمنون (23) / 50) و «إنّما المسيح عيسى ابن مريم رسول اللّه و كلمته ألقاها إلى مريم» . (نساء (4) / 171)پس نفس وجود نبى الاهى، همانند حضرت عيسى عليه السلام كلمه و خلقتى است از كلمات و مخلوقات الاهى كه خداوند به آن، با مردمان سخن مىگويد و آيهاى است از آيات الاهى كه خداوند به وسيله آن تجلّى مىكند.