تعليقات آيت ‏اللَّه جعفرى بر اصول كافى، شانزده باب از كتاب الحجّه‏ - صفحه 71

اين حديث - البتّه با كمى تغيير - از قول شيخ صدوق، در كتاب عيون اخبار الرضا عليه السلام، ج 1، ص 303-307 نيز نقل شده است و ما در متن، هرجا كه ضرورى دانستيم، به تفاوتها اشاره كرده‏ايم.
* ص 438 - همان حديث، ذيل «و أوْصَيْتُ إليه بصدقاتي»:
جزئيّات درست اين صدقات را در احاديثى ديگر مى‏توان يافت. به اين منظور رجوع كنيد به كلينى، كافى، ج 7، ص 53-54؛ طوسى، التهذيب، ج 9، ص 149-150؛ الصدوق، الفقيه، ج 4، ص 184-185؛ العيون، ج 1، ص 37-38؛ الحرّالعاملى، الوسائل، ج 13، ص 314-315؛ الفيض، الوافى، ج 6، ص 81-82.
تا جايى كه تاريخ اين موضوع مدّ نظر ماست، مهم‏ترين بخش آن در اين است كه تعيين شدگانِ مسئوليّت صدقات، اين گونه نام برده شده‏اند:
«او صدقه خود رادر دستان على و ابراهيم نهاد. اگر يكى از اين دو بميرند، قاسم - در كنار فرد باقى مانده - جاى آن را كه در گذشته، خواهد گرفت. اگر يكى از اين دو بميرد، اسماعيل جاى او راخواهد گرفت (در كنار آنكه باقى مانده) . اگر يكى از آن دو بميرد، پس عبّاس جاى او را خواهد گرفت (در كنار آنكه باقى مانده). اگر يكى از آن دو بميرد، بزرگ‏ترين فرزند پسر من، آنى كه همچنان زنده مانده است، جاى او را خواهد گرفت (در كنار آنى كه باقى مانده). اگر فقط و فقط يكى از پسران من برجا بماند، پس او (به تنهايى) مسئول خواهد بود.»
* ص 438 - همان حديث، ذيل «الذين خلّفت و ولدي»:
در متن شيخ صدوق داريم كه «و إلى...» كه ما اين كلام را ترجمه كرده‏ايم؛ كلينى فقط اين‏گونه گفته «إلى...» كه تمام پسران را به عنوان مسئولان اوقاف و غيره فهرست مى‏كند...
* ص 439 - همان حديث، ذيل «فليس له أن يزوّجها إلّا بإذنه و أمره»:
امام موسى عليه السلام همسران متعدّد داشته است. بنابراين، هر برادرى تصوّر مى‏كرده كه اين وظيفه اوست كه خواهرش را (دختر مادر خود را) به منزل شوهر بفرستد؛ امّا

صفحه از 72