نقش فنون بلاغت در فهم متون دينى - صفحه 77

امام باقر عليه السلام به جابر فرمود:
«ماورد عليكم من حديث آل محمّد صلى اللَّه عليه و آله فَلانَتْ له قلوبكم و عرفتموه فاقبلوه و ما اشمأزّت منه قلوبكم و أنكرتموه فردّوه إلى اللَّه و إلى الرسول و إلى العالم من آل محمّد صلى اللَّه عليه و آله.»۱
هر حديثى كه از خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به شما رسيد و دلهايتان در برابرش نرم شد و آن را شناختيد، آن حديث را بپذيريد و اگر دلهايتان از آن رميد و آن را بيگانه حس كرديد، آن را به خدا و پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و عالم آل محمّد موكول كنيد.

ذيل حديث كه مى‏فرمايد: حديثى را كه دل شما نمى‏پذيرد، آن را به خدا و رسول ارجاع دهيد، شايد اشاره به احاديثى باشد كه ركاكت آن به سبب عدم توانايى راوى در انتقال مقاصد و معانى مورد نظر معصوم باشد.
نمونه‏هايى در اين زمينه در روايات يافت مى‏شود كه مجال طرح آن دراين مقال نمى‏گنجد و نگارنده به مناسبت، در اثر خويش آورده است. ۲

بخش دوم‏

اينك به نقش علم بيان در فهم صحيح روايات مى‏پردازيم. چنان كه گفته‏اند، فنّ بيان شيوه به كارگيرى تعابير متعدّد را در بيان مضمون واحد مى‏آموزد تا سخن براى شنونده جذّاب‏تر و نافذتر شود.

1. استعاره و تشبيه‏

كسانى كه به فنون بلاغت و ادبيّات عرب آگاهى دارند، اين‏گونه سخن گفتن را در انتقال مقاصد گوينده به مخاطب رساتر و نافذتر مى‏دانند.
براى نمونه، اميرمؤمنان عليه السلام درباره نماز فرموده است:
و نماز گناهان را مى‏زدايد؛ چنان‏كه برگ را از درخت بزدايند و گناهان را از گناهكار، مى‏گشايد؛ چنان كه بند از كسى بگشايند. و رسول خدا نماز را به چشمه آب گرم كه بر در سراى مردى بود، همانند فرمود؛ كه او روزان و شبان،

1.۱۱: ج ۱، ص ۴۰۱

2.۱۰: ص ۱۳۲-۱۲۹

صفحه از 79