اعجاز و تحدّى قرآن از نظر آيت ‏اللَّه ميرزا مهدى اصفهانى - صفحه 48

ج 1، ص 122؛ 40: ج 17، ص 214) كه در اين موارد هم برخى معتقدند نقل به معناست (9: ص 114) و برخى گفته‏اند: «بعيد نيست نظر امام عليه السلام بر آن بوده كه تفاوت كاربرد اصطلاحى «معجزه» را با «معجزه به معنى آيه» بيان فرمايد. (14: ص 91) همچنين در اين روايات، واژه «معجزه» همراه لفظ «آيه» به كار رفته يا «علامة» معرّفى شده است.
پس آنچه خداى تعالى به عنوان شاهد صدق انبياء خود به ايشان عطا مى‏فرمايد، همان آيه، بيّنه و علامت راستى ادّعاى ايشان است و هدف خداوند هرگز تعجيز و سركوبى بندگان نيست. از سوى ديگر، روشن است كه بندگان خدا در مواجهه با انبياء الاهى دو گروه‏اند: عدّه‏اى با ارائه بيّنه از سوى رسولان، به ارتباط ايشان با پروردگار پى مى‏برند و تسليم مى‏شوند؛ امّا عدّه‏اى در عين روشن شدن حقيقت، از پذيرش آن امتناع مى‏ورزند. منكران گاهى پيامبران را به سحر، جادو و امثال آن متّهم مى‏كنند. خداوند حكيم نيز در مقابل، مخالفان را به هماوردى مى‏طلبد. در مواجهه با حضرت خاتم الانبياء صلّى اللَّه عليه و آله نيز معاندان، بيّنه ماندگار ايشان، يعنى قرآن را «أساطير الأوّلين» خواندند. بدين روى خداى تعالى در آيات: 22 بقره، 13 هود، 38 و 39 يونس و 88 اسراء، به تحدّى با مخالفان مى‏پردازد و صريحاً اعلام مى‏كند كه بشر از آوردن مثل قرآن عاجز است.

2. وجوه اعجاز قرآن در كلمات عالمان دينى‏

پس روشن شد كه خداى حكيم با كلام خود، با معاندان و منكران به تحدّى پرداخته است؛ امّا وجه اعجاز و تحدّى قرآن از مباحثى است كه همواره مورد بحث متكلّمان بوده و آراء و نظريّات گوناگونى در اين رابطه، مطرح شده است. مرحوم شيخ طوسى مى‏نويسد:
ندانستن جهت اعجاز قرآن ضررى به ما نمى‏رساند؛ زيرا وقتى دانستيم كه قرآن معجزه‏اى خارق‏العاده است، ثبوتش را دانسته‏ايم و اگر در جهت اعجاز آن شك

صفحه از 83