در قرآن؛ ز) نظريّه اتقان معانى قرآن؛ ح) نظريّه نظام قانونگذارى (تشريع) قرآن؛ ط) نظريّه وجود اسرار آفرينش در قرآن. (16: ج 2، ص 267)
در اين مقاله، پس از توضيح مختصرى پيرامون هر يك از اين وجوه، آمده است:
در جنب اين نظريّهها برخى از متكلّمان، از «جزالت» و «نظم اجزاى قرآن» به عنوان وجه اعجاز اين كتاب آسمانى سخن گفتهاند. مراد از «جزالت»، دلالت الفاظ اندك بر معانى بسيار است و مراد از «نظم اجزاء» چگونگى پيوند اجزاى قرآن با يكديگر است كه از ترتيب بديع كلمهها به بار مىآيد. (همان، ص 269)
بدين ترتيب، روشن شد كه نظريّات مختلفى در باب وجه اعجاز قرآن از سوى عالمان و متكلّمان مسلمان، ارائه شده است. با صرف نظر از دو نظريّه قديم بودن و صرفه - كه جزء آراء شاذّند - در يك تقسيمبندى كلّىتر، مىتوان اقوال را در وجه اعجاز قرآن به دو بخش تقسيم كرد: 1. فصاحت و بلاغت (جنبههاى ادبى) 2. محتوا (علوم و معارف).
برخى از عالمان صرفاً به جنبه فصاحت و بلاغت آن تأكيد دارند و برخى علوم و معارف قرآن را جنبه اعجاز و مورد تحدّى خداوند متعال مىدانند؛ امّا بيشتر عالمان شعيه هر دو جنبه را سبب اعجاز قرآن معرّفى كردهاند.
ميرزاى اصفهانى۱ مهمترين وجه اعجاز قرآن را علوم و معارفِ جديد الاهى و كلاماللَّه بودن آن مىداند كه در مقابل علوم و معارف فرسوده بشرى قرار دارد. ايشان در مجموعه مستقلّى با عنوان «إعجاز كلام اللَّه المجيد» با ذكر شواهدى، به تبيين مدّعاى خويش مىپردازد؛ آنگاه به توطئه سلطهجويان در مخفى كردن علوم و معارف الاهى قرآن و منحصر كردن جهت تحدّى آن به فصاحت و بلاغت، اشاره مىكند و راه نجات بشر از اين توطئه را مراجعه به حاملان علوم قرآن، يعنى امامان
1.درباره شرح حال ايشان، بنگريد به فصلنامه سفينه، شماره ۲، ص ۳۰-۳۱، و منابعى كه ذيل آن معرفى شده است.