عقود المرجان لحواشى القرآن‏ - صفحه 134

مفصّل آثاراو اختصاص يافته است. (چاپ اصفهان، حسينيّه عمادزاده، 1353 ش)

3. روش مؤلّف‏

در شرح روش مرحوم جزايرى در تفسير عقودالمرجان، نخست بدانچه مصحّحان اين اثر به اجمال، ياد كرده‏اند، توجّه مى‏كنيم و سپس مواردى را كه از مطالعه اين كتاب به دست مى‏آيد، همراه با شواهد مربوطه مى‏آوريم.
1. از قرائن پر شمار، آشكار مى‏شود كه بيشتر آنچه در اين كتاب گرد آمده، به دست مؤلّف آن بوده است. مطالبى نيز يافت مى‏شود كه گردآورندگان آنها كسانى جز مؤلّف‏اند كه ممكمن است به دستور مؤلّف يا پس از در گذشت او، بدين كار دست يازيده باشند. نام اين كسان چنين است: حسن الموسويّ، عصام، سعدالدين، محمّدعلى و... .
2. مطالب و رواياتى كه در اين اثر آمده، گاه، تلخيص و گاه، عباراتى بر آنها افزوده و گاه مضمون آنها نگاشته شده و گاه، مطالب پراكنده در عبارتى واحد، آمده است. از همين روست كه مطالب بسيارى از اين تفسير و روايات منقول در آن، با مصادر آنها مطابق و سازگار نيست.
3. تلخيصات و زيادات در مواردى، ابهام و غلط و افتادگى در مطالب پديد آورده‏اند كه ما عند اللّزوم، آنها را تصحيح كرده‏ايم.
4. مرحوم مؤلّف در نقل روايات، فراوان از تفسير نورالثقلين اثر عبدعلى حويزى بهره برده و در تفسير آيات‏الاحكام، از كتاب مسالك الأفهام إلى آيات الأحكام اثر فاضل جواد استفاده و در برخى موارد، جملات اين كتاب را عيناً نقل كرده است. (3: ج 1، ص 27)
بارى، مؤلّف عقودالمرجان در تفسير خود در همه سوره‏ها، نخست درباره فضيلت آن سوره و خواصّ و ثواب تلاوت آن، احاديثى را از معصومان عليهم السلام نقل مى‏كند و سپس به بررسى تك‏تك آيات آن سوره مى‏پردازد و گاه، آيات هم‏موضوع

صفحه از 140