آيات العقائد - صفحه 128

پس از آن سخنانى ديگر عالِمان در حوزه‏هاى ديگر - به ويژه انديشه‏وران فلسفه و عرفان - طرح و نقد و بررسى مى‏شود.
نويسنده به روشى كه در مقدّمه اشاره كرده، پاى‏بند بوده، چنان كه - مثلاً - در بحث از معانى «وجه اللَّه» مى‏گويد:
در روايات، مقصود از وجه در اين آيات، چند گونه معنا شده است. و اشكالى وجود ندارد كه يك آيه، معانى مختلفى داشته باشد با اين شرط كه آن معنا خردپذير باشد و با اصول وصيانى تنافى و ناسازگارى نيابد و در روايت معتبرى، آيه در معناى ويژه‏اى منحصر نشود. ۱
همچنين در مورد ديگر تذكّر مى‏دهد كه رجوع به اخبار در مسائل اعتقادى، به معناى اخبارى‏گرى نيست، بلكه پاسخى است به دعوت پيامبر در طول بعثت، كه همواره مردم را به بهره‏گيرى از آموزه‏هاى وصيانى فرامى‏خواند. و اين با اخبارى‏گرى - به معنى نفى مبانى قطعى اصولى - تفاوت دارد. ۲

2. امتيازات كتاب‏

1. آيات العقائد، تفسيرى است موضوعى در باب توحيد كه به حق، آن را «رأس الدين» ناميده‏اند. و بحث درباره آن، همواره بايد در سطوح مختلف مطرح باشد، به ويژه در سطح پژوهشى در حوزه‏ها و دانشگاه‏ها.
2. توجّه به آيات و روايات از يك سو، نقد آراء و نظرات شخصيّت‏هاى مشهور مانند ابن‏عربى و صدرالمتألّهين، و نقد ديدگاه‏هاى تفسيرى برخى از مفسّران، كتاب را در جايگاه يك پژوهش تطبيقى زنده و مفيد نشانده است. و شيوه اجتهادى مؤلّف در تفسير را نشان مى‏دهد.
3. زبان نقد، بسيار علمى و متين است. نثر كتاب نيز - با وجود آن كه برگرفته از دروس مؤلّف بوده - روان و خالى از پيچيدگى است.
4. جوانب مختلف در كتاب مورد بحث قرار مى‏گيرد. لذا جامعيّت در عين روش‏مندى را در آن مى‏توان يافت.

1.همان، ص ۲۳۶

2.همان، ص ۲۶۴

صفحه از 129