انديشه تفويض و آراى مفوضه؛ واكاوى يك خلط ناموفّق‏ - صفحه 148

متكلمانى‏اند كه در جاى جاى كتب خويش معانى صحيح تفويض را بيان كرده‏اند.۱
در اين ميان، آنچه براى ما اهميت دارد اين است كه جدايى افكار مفوضه و علماى شيعه‏اى كه روايات تفويض را نقل كرده‏اند، درتاريخ نشان دهيم.
شيخ مفيد و صدوق كه از برجسته‏ترين علماى متكلم و محدث شيعى هستند، ضمن نقل و تأييد روايات تفويض‏۲، به مناسبت‏هاى مختلف، آراى مفوضه را مورد نكوهش قرار داده‏اند.۳

بررسى معانى صحيح و ناصحيح تفويض‏

تفويض در اصطلاح علما به معانى متفاوتى به كار مى‏رود كه برخى از آن معانى صحيح بوده و برخى ناصحيح است. فهم دقيق اخبار تفويض مبتنى بر درك معانى متفاوت و تمييز معانى صحيح آن از ديگر معانى است. منظور ما از معناى صحيح، معنايى است كه اولاً مخالف عقل نباشد؛ ثانياً خلاف ضروريات دين نباشد؛ ثالثاً دليل شرعى (كتاب يا سنت) بر آن دلالت كند.
هركدام از معانى كه براى تفويض مطرح مى‏شود، بايد از اين سه كانال عبور كرده باشد تا صحت آن مورد امضاء واقع شود. برخى از معانى ناصحيح تفويض، هيچ‏يك از خصوصيات سه‏گانه فوق را ندارند و برخى هرچند مخالف احكام عقل نيستند، اما همين كه دليل شرعى آن معنا را اثبات نمى‏كند، كافى است تا آن معنا را

1.نگاه كنيد به كافى جلد اول، كتاب الحجة، باب التفويض الى الائمة. بصائر الدرجات صفار /۳۴۸؛ مصباح المتهجد شيخ طوسى /۸۲۱؛ عيون اخبار الرضا عليه السلام ۱/۲۱۹؛ الاختصاص، شيخ مفيد /۳۰۹ و ۳۳۰.

2.عيون‏اخبار الرضا عليه السلام، ابن‏بابويه ۱/۲۱۹؛ الاعتقادات فى دين الامامية، ابن‏بابويه /۱۰۰؛ من لايحضره الفقيه ۴/۵۴۶ و ۵۴۷؛ الاختصاص، شيخ مفيد /۳۰۹ و ۳۳۰؛ همچنين به مضمون زياراتى دقت كنيد كه در آنها ضمن برشمردن مقامات امامان از خداوند خواسته شده «ما را از جمله مفوضين قرار مده». بحارالانوار ۹۹/۱۰۳ متن زيارت امام زمان عليه السلام.

3.الاعتقادات فى دين الاماميه /۱۰۱؛ اوائل المقالات /۶۷ و ۶۸؛ از ديگر كسانى كه رأى مفوضه را باطل دانسته‏اند سيد مرتضى است. رسائل المرتضى ۴/۲۱.

صفحه از 155