خداوند اعطاى رحمت ۱ و حكمت ۲ و هدايت ۳ و بلكه اعطاى تمامى كمالات را تنها به خواست خود منوط كرده است. دست خدا هرگز بسته نيست ۴ و خدا بر هر كارى تواناست. ۵ در واقع، تذكارهاى مكرر قرآن به «من يشاء» هاى خداوند، حكم تأسيسى نبوده و ارشاد به حكم عقل است.
2-3) جستجوى فرابشران در تاريخ
گزارشهاى تاريخى به فراوانى، از ويژگيهاى فرابشرى برخى انسانها سخن راندهاند. به يقين، مىتوان گفت كه اعتقاد عمومى در بسيارى از جوامع، وجود توانايىهاى ماورايى در همان جوامع بوده است. شايد گزاف نباشد اگر مدّعى شويم كه اصل وجود ويژگيهاى ماورايى در تاريخ، آن قدر نقل شده است كه نفى وجود همه مصاديق آن ممكن نيست. با اين همه، يك يك اين گزارشها به لحاظ نحوه و ويژگى نقل، قابل بررسى است.
با اينكه اعتماد به اينگونه گزارشها به لحاظ كثرت نقل، كمتر از ديگر گزارشهاى مقبول تاريخى نيست، برخى در درستى آنها ترديد كردهاند. استدلال آنان اين است كه در گزارشهايى از اين دست، اسطوره، خرافه و گزافهگويى وارد شده و چون قدما ملاكى براى صحّت نقلهاى تاريخى نداشتند، اين امور اطمينانآور نيستند؛ بلكه بعضاً بر نادرستى آن، گمان جدّى داريم. مشكل اصلى در اين است كه گزارشهاى تاريخى با مشاهده همراه نيست و اصولاً درصد اطمينان آن نسبت به مشاهدات، كمتر است.
ما در اينجا نمىخواهيم بر اسطورهها مُهر صحّت بگذاريم و محور مباحث ما نيز به اين گونه گزارشها وابسته نيست؛ بنابراين، تحقيق از طرق معمول تاريخى را به مقالات مستقل وامىگذاريم. آنچه هست، زمانىكه گزارشهاى قطعى - آيات قرآن - از وقوع ويژگيهاى فرابشرى خبر دادهاند، ضرورتى در اطاله كلام نمىبينيم؛ چرا كه
1.بقره (۲) ۱۰۵
2.بقره (۲) / ۲۶۹
3.بقره (۲) / ۱۴۲ و ۲۱۳
4.مائده (۵) / ۶۴
5.نحل (۱۶) / ۷۷ ؛ حج (۲۲) / ۶ ؛ نور (۲۴) / ۴۵ ؛ احزاب (۳۳) / ۲۸ و آيات فراوان ديگر