تاريخ چنين بوده كه وحى را از طريق فرستادگان خاص خويش القا نمايد. ۱
3-2) نمونههاى فراوان اصطفا
نگاهى گذرا به آيات قرآن، ما را به سنّت اصطفا رهنمون مىكند. پيامبران يك يك اختيار مىشوند و حتّى فرشتگانى كه حامل بار رسالتاند، برگزيده حق متعالاند. ۲ خداوند حضرت آدم عليه السلام را از ميان ديگر خلايق انتخاب مىكند ۳ و برترين مخلوق خود در زمين قرار مىدهد. سيّد ۴ قرآن گاه به صورت كلّى ۵ و گاه به اختصاص، به برگزيدگى پيامبران و اوليا اشاره كرده است. حضرت نوح عليه السلام ۶، حضرت ابراهيم عليه السلام ۷، حضرت يوسف عليه السلام ۸ و حضرت موسى عليه السلام ۹ از اين جملهاند. خداوند برگزيدگى موساى كليم را بهگونه ويژهاى به او يادآور مىشود و مىگويد كه اصلاً او را براى خود ساخته است. ۱۰
حضرت مريم مادر عيساى پيامبر عليه السلام نيز مورد انتخاب است ۱۱؛ همان طور كه طالوت نيز برگزيده است. ۱۲ اقوام نيز از نظام اصطفا بىنصيب نيستند؛ چنان كه قرآن از برگزيدگى آل ابراهيم و آل عمران ۱۳ خبر مىدهد. از بركات اين برگزيدگى همين بس كه خداوند، آنان را هم دستچين مىكند و هم با سلام خويش مزيّن مىسازد ۱۴و در پىِ آن، از كمالات و امور فرابشرى يا پشتيبانى ويژه خود نيز بهرهمند مىكند كه به تفصيل از آن سخن خواهيم گفت.
كوتاه سخن آنكه سنّت خدا را بايد از همو و راهنمايان به او آموخت و قرآن، سنّت و كلام اهل بيت عليهم السلام طريق رهيافت ما به اين سنّت الاهى است.
1.آل عمران (۳) / ۱۷۹ ؛ حج (۲۲) / ۷۵
2.حج (۲۲) / ۷۵
3.آل عمران (۳) / ۳۳
4.رضى، خطبه ۹۱، ص ۱۳۳
5.بقره (۲) / ۱۳۰
6.يوسف (۱۲) / ۶
7.اعراف (۷) / ۱۴۴
8.طه (۲۰) / ۴۱
9.آل عمران (۳) / ۴۲
10.بقره (۲) / ۲۴۷
11.نمل (۲۷) / ۵۹