جامع ‏نگرى در تبيين مهدويّت‏ - صفحه 46

3. مهدويّت و جايگاه امامت‏

بُعد سوم در شناخت جامع موضوع مهدويّت، درنگ در جايگاه «امامت» در قرآن و كاوش در اوصاف و ويژگيهاى آن است؛ چون امام مهدى در رتبه امامت است كه برتر از مرتبه رسالت مى‏باشد. به همين دليل، پس از ظهور، عيسى عليه السلام - كه پيامبر اولوالعزم است - به امام مهدى اقتدا مى‏كند. اهل تسنن روايت كرده‏اند كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله مى‏فرمايد:
كيف أنتم إذا نزل ابن‏مريم فيكم و إمامكم منكم؟
شما چگونه خواهيد بود آن زمان كه فرزند مريم در بين شما فرود مى‏آيد؛ در حالى كه پيشواى شما از خودتان باشد؟ 1

براى شناخت رتبه امامت، درنگ در آموزه‏هاى آيه ابتلا راهگشاست: (وَ إذِ ابْتَلَى إبراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إماماً قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتي قالَ لايَنالُ عَهدِي الظَّالِمينَ) 2 «و چون ابراهيم را پروردگارش به كارهايى آزمود كه او را به آنها امر فرمود، و وى را بر انجام آنها موفّق ساخت گفت: من تو را پيشواى مردم قرار خواهم داد. ابراهيم گفت: آيا از فرزندان من نيز كسى را پيشوا قرار مى‏دهى؟ فرمود: پيمان من به كسانى كه ستمگرند، نمى‏رسد.»
در اين آيه دست كم به سه پايه اصلى امامت برمى‏خوريم: يكم، نصب امام با تعبير (إنّي جاعِلُكَ...) ؛ دوم، برترى امامت از رسالت؛ چرا كه ابراهيم عليه السلام پس از احراز مقام رسالت به مقام امامت بار يافته است. و سوم، عصمت كه با تعبير (لاينالُ عهدي الظالمين) از آن ياد شده است. همين مراتب و پايه‏هاى سه‏گانه آن معرفت به امام را ارزش و اعتبار مى‏بخشد؛ آن‏گونه كه رسول مكرم اسلام زندگى بدون قبول ولايت و امامت را زندگىِ جاهلى مى‏داند. حضرتش به روايت اهل تسنن فرمود: «مَن ماتَ بِغَير إمامٍ ماتَ ميتةً جاهليّة ؛ هركس بدون امام بميرد، مرگش جاهلى است.» 3و به روايت محدّثان شيعه: «مَن ماتَ

1.بخارى، ج ۴، ص ۲۰۵

2.بقره (۲) / ۱۲۴

3.ابن حنبل، ج ۶، ص ۲۲، ح ۱۶۸۷؛ طيالسى، ۲۵۹

صفحه از 57