جامع ‏نگرى در تبيين مهدويّت‏ - صفحه 47

لايعرفُ امامه ماتَ ميتةً جاهليّةً ؛ هركس بميرد و امامش را نشناسد، با مرگ جاهلى مرده است. 1
امام رضا عليه السلام در تفسير اين حديث مى‏فرمايد: «مَن ماتَ وَ لم يعرفهم - أي الائمّة من أهل البيت - ماتَ ميتةً جاهليّة ؛ هركس بميرد در حالى كه آنان را نشناسد - يعنى ائمّه از اهل بيت را - به مرگ جاهلى مرده است.» 2
بر اين اساس، امام مهدى عليه السلام فردى معصوم هم‏وِزان قرآن است (بنا به حديث ثقلين و احاديث ديگر كه ملاحظه خواهيد كرد) كه از هر نوع خطا و سهو عارى است و الگوى عينى و تمام عيارِ آموزه‏هاى وحيانى است كه در آن هيچ خطا و سهو و نسيانى راه ندارد.
از لحاظ مبانى حكومتى نيز نهضت اصلاحى دينىِ ايشان، حلقه‏اى از حلقات نهضتهاى اصلاحى انبياست. بدين روى، همانند آنان، اختياراتشان را مستقيماً از خدا مى‏گيرند و با تعيين خالص الاهى بدون دخالت مردم در انتخاب، حكومت مى‏كنند كه همان «نصب» امام خواهد بود.
تعبير قرآنىِ (يَعْبُدُونَنى لايُشرِكُونَ بى شَيْئاً) «آنان مرا مى‏پرستند و هيچ چيزى را شريك من نمى‏سازند.» 3 شخصيّت امام مهدى عليه السلام را از بُعد عصمتِ نشان مى‏دهد. ساختار اين عبارت (كه نكره در سياق نفى است) نشان مى‏دهد هر نوع پيرايه شرك از ايشان رخت بربسته است. چون به ابعاد شرك نظر كنيم، آن را شرك نظرى (انديشه) و عملى (عبادى و رفتارى) مى‏يابيم. ايشان از هر نظر معصوم‏اند. نه در انديشه خود دچار شرك هستند و نه در عمل و رفتار خود دچار معصيت مى‏شوند چرا كه معصيت به نوبه خود شرك است و اساس آن فرمانبردارى از نفس يا شيطان در برابر فرمانبردارى از خداست.
آنچه دامنگير جامعه مؤمنان است - هرچند به صورت ناخودآگاه - شرك در اطاعت است كه قرآن در آيه شريفه 106 سوره يوسف به آن اشاره فرموده است: (وَ

1.كلينى، ج ۲، ص ۲۰، ح ۶

2.صدوق، ج ۲، ص ۱۲۲، ح ۱

3.نور (۲۴) / ۵۵

صفحه از 57