نسبت عقل و شرع‏ - صفحه 155

كلام با شخص و شخصيّت گوينده قطع مى‏شود. ما مى‏مانيم و دليلى كه براى سخن آمده است. اگر دليل قانع‏كننده باشد، مدّعا را مى‏پذيريم و اگر نباشد، نمى‏پذيريم. ديگر مهم نيست كه استدلال كننده على عليه السلام باشد يا ديگرى. از اين پس دليل پشتوانه سخن است نه گوينده صاحب كرامت آن.
مرحوم ميرزاى اصفهانى رحمه اللَّه عليه در مباحث خود اين گونه سخنان را به‏روشنى بررسى كرده و حوزه هريك را به دقّت بيان داشته كه در نوع خود كم‏نظير است. قبل از پاسخ به اين سؤال چند نكته بايد معلوم شود:
اوّلا - خداوند براى بشر دو حجّت معرفى كرده و فرمان هر دو را لازم‏الاجراء خوانده است:
1. حجّت داخلى يا عقل‏
2. حجّت خارجى يا انبيا و اوصياى ايشان.
مرحوم ميرزا در تبيين اين كلام مى‏فرمايد:
مِن البديهياتِ الأوّليّةِ أنّ الحجّة بالذات هو العقل ... و هي‏۱ الحجّة الداخليّة الإلهيّة كما ورد عليه الأخبار في الكافى و غيره من أنّه رسولُ اللَّهِ الداخلىُّ و حجّةُ اللَّه الباطنىّ و هو الشّرع الداخلُ كما أنّ الشّرعَ هو العقلُ الخارجُ .... ۲
از بديهيّات اوّليّه آن است كه حجّتِ بالذات، عقل است... كه حجّت درونى الهى است، چنانكه اخبار در كتاب كافى و منابع ديگر آمده كه عقل، فرستاده خداوند در درون انسان و حجّت باطنى خداست و شرع درون است، چنانكه شرع، عقل بيرون است...
نيز مى‏فرمايد:
إنّ لنا معاشرَ المسلمينَ التّابعينَ لسيّدِ المرسلينَ بلْ لجميعِ الملّييّنَ و الإلهيّينَ برهانَيْنِ و حجّتَيْنِ و دليلَيْنِ لا ثالثَ لهما و هما العقل و هو الحجّة الدّاخل و

1.به اعتبار «الحجّة» ضمير «هي» آمده است.

2.الكلام في حجّيّة القرآن، ص ۲

صفحه از 179