گزارشي از كتابخانه تخصصي اميرالمؤمنين (ع) - صفحه 189

از پيشينه غنيِ حوزوى برخوردار است; ليك با اين همه, مدّت هاست كه از فقر وجود مراكز مورد نياز تحقيقى و علمى به رنجورى افتاده است. پديدارى كتاب خانه تخصّصى اميرالمؤمنين(ع) و مؤسّسات علمى ديگرى از اين دست, مى تواند در پُر كردن خلأهاى موجود, مؤثّر افتاده, جرعه اى در كامِ تشنه پژوهندگان اين شهر باشد.
لزوم درنگ, بررسى, بازخوانى, پژوهش و كاوش هاى محقّقانه در همه معارف شيعى, بويژه در مسئله امامت, و موضوعاتى چون غدير و ولايت اميرمؤمنان(ع), بيش از پيش احساس مى شود.
مَطمح نظر و همّ واحد دست اندر كاران اين كتاب خانه, به دست دادن بسترى نيكو براى خردورزانِ ولايتْ پژوه و فراهم آوردن لوازم و لواحق تحقيق و رؤيت كارهاى انجام شده, و پرهيز از مشابه نگارى هاى انديشه سوز, و در نهايت, نشاندنِ بذرهاى مبارك آموزه هايِ شيعى در دل ها و جان هاى مستعد است.
چينش كتاب هاى موجود در اين كتاب خانه ـ كه شمارگان آن در حدود چهار هزار جلد است ـ, به اعتبار موضوعات ذيل است:

الف ـ موضوعات اصلى

1. تاريخ زندگى اميرالمؤمنين(ع): اين بخش, در بردارنده كتاب هاى سيره و تاريخ است كه به خامه انديشمندان شيعه, نويسندگان عامّه و نيز شرق شناسان, نوشته شده است. گفتنى است كتاب هايى را نيز كه به ثبت تاريخ اسلام نظر داشته اند و به زندگى على(ع) به عنوان پاره اى از مجموعه تاريخ نگريسته اند, به نحو تقطيعى در اين قسمت مى توان جُست.
2. فضايل و مناقب: در اين دسته كتاب ها ـ كه بيشتر نمودِ حديثى دارند ـ اخبار, روايات و نقل هاى رسيده از تمام فرقه هاى مسلمان در شرح فضايل و مناقب على(ع), آمده است. همچنين كتاب هاى شرح فضايل, كاوش هايى در دفع چالش هاى سندى, و جستارهاى ديگرى در مناقب.
3. غدير: از آن جا كه داستان غدير خم, اهمّيت بسيار دارد و قلمزنى هاى فراوان درباره اش شده است, بخشى مستقل در اين مجموعه بدان اختصاص يافته است. آثارى كه شامل ذكر تاريخى غديرند, كتبى كه به عزمِ خرقِ رشته غدير نگاشته شده اند, و از آن سوى, آثارى كه

صفحه از 193