گزارشي از كتابخانه تخصصي اميرالمؤمنين (ع) - صفحه 190

بزرگان شيعه در اين زمينه در دفع شماتت اعدا و نيز تبيين صحيح موضوعْ عرضه كرده اند و بسيارى عناوين ديگر, تشكيل دهنده اين بخش كتاب خانه اند.
4. امامت: در اين پاره ـ كه در ادامه موضوع پيش گفته است ـ, به جمع آورى نوشتارهايى كه به تحقيق در اصل امامت در انديشه شيعى (از منظر حديثى, كلامى و…) پرداخته اند, كوشش شده است. در اين ميانه, چندى از كتاب ها از منظر درونْ دينى در اين مسئله غور كرده اند و سعى در تصوير مستقيمِ اين معرفتِ محض و به سامان كردن آن داشته اند و دسته اى ديگر, از افقى بيرون از حوزه شيعه, با عنايت به نزاع هاى موجود در معركه آرا, به وارسى, احقاق حق و ابطال باطل پرداخته اند.
5. شيعه شناسى: تاريخ شيعه, جريان هاى شيعى, نشانه ها و آموزه هاى شيعى, برداشت ها و تعاريف شيعه از مقوله هاى اصول و فروع دين, و… از مطالب موجود در اين بخش هستند.
6. سخنان اميرالمومنين(ع): نهج البلاغه, ترجمه ها, شروح, و استدراكات آن, غُررالحكم و دُرَر الكَلِم, و كتاب هاى بسيار ديگرى كه عهده دار جمع آورى و شرح كلام على(ع) هستند, از يافتنى هاى اين قسمت هستند.

ب. موضوعات جنبى

علاوه بر آنچه قلمى شد, چند بخش ديگر نيز در كنار فعّاليت هاى اصلى كتاب خانه, چشم نوازى مى كنند كه البته به سبب تازه تأسيس بودن , از حجم كم ترى برخورداراند:
1. اميرالمؤمنين(ع) و كودكان: كتاب هاى اين قسمت, غالباً براى رده هاى سنّى كودك و نوجوان است و مجموعه هايى است حاوى: شعر و داستان, عكس و تصوير, معمّا و پرسش, جدول, رنگ آميزى و…, متناسب با روحيات آنان.
2. اميرالمؤمنين(ع) در آينه مطبوعات: در اين بخش, تلاش شده تا مقالات و نوشته هاى انتشار يافته درباره على(ع), از مطبوعات و مجلاّتْ استخراج شوند و موضوع بندى شده, در اختيار محقّقان قرار گيرند.
3. مستبصران (هدايت يافتگان): در بخشى از اين كتاب خانه كوچك, به آثارى بر مى خوريم كه نويسندگان آنها,

صفحه از 193