معرفی پايان نامه های حديثی(2) - صفحه 187

محقق قسمت حديث اين كتاب را برگزيده و ضمن تصحيح و نقد و بررسى آن به عنوان رساله دكترى در رشته ادبيات فارسى، قسمتى از اين كتاب را نيز احيا نموده است.
محل مورد نظر و بحث محقق، فن سوم از قسم اول اين كتاب است كه درباره علم حديث بحث مى كند. نويسنده قبل از ورود به بحث چند فايده را متذكر مى شود:
فايده اول، در بيان اصطلاحات وارد درباره حديث و معناى لغوى و استعمالى لفظ «حديث» است. نويسنده به مناسبت به معرفى صحاح سته پرداخته و اولين كتاب حديثى را موطأ مالك دانسته و اشاره كرده است كه نزد خود اهل سنت هم موطأ، اصح كتب حديثى آنان است. فايده دوم درباره تقسيمات حديث به صحيح و حسن و ضعيف و شرح هر يك است.
فايده سوم به احوال نقله حديث به اعتبار سبقت در اسلام و هجرت و وفور علم و فضيلت و كثرت ملازمت، مربوط مى شود. در اين تقسيم بندى نقله حديث به دوازده طبقه تقسيم شده اند كه مشهور تعداد آنان را سى هزار نفر دانسته اند. فايده چهارم درباره كيفيت علم به حديث است. نويسنده اين بحث را با بيان و شرح سه حديث به پايان برده است.
قسمت دوم اين تحقيق، ذكر چهل حديث به شيوه يك «اربعين» در باب ايمان و اسلام و ادب و اخلاق و مواعظ و حكم است.

10 - تعدد زوجات در اسلام، فريده فراهانى، كارشناسى ارشد رشته الهيات و معارف اسلامى، مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم، استاد راهنما: دكتر احمد بهشتى، استاد مشاور: حجت الاسلام محمدعلى مهدوى راد، 1373، 353 ص.

اين پايان نامه درباره مسئله ازدواج و چند همسرى و راههاى شرعى جلوگيرى از گناه است. پايان نامه در ده فصل منظم گشته كه هر فصل را نيز مباحثى تشكيل مى دهد.
نويسنده در مقدمه فلسفه ازدواج و اهتمام اسلام را به اين مسئله حياتى توضيح مى دهد. به اعتقاد نويسنده، اسلام بر خلاف ساير اديان و مكاتب بر محوريت اعتدال و ميانه روى بنا نهاده شده و به دور از هر افراط و تفريطى در تمام شئون زندگانى انسان، شيوه

صفحه از 199