كنكاشى درباره حضرت عبدالعظيم(ع) و درك محضر حضرت رضا(ع) - صفحه 174

ب. عبدالعظيم در روايت كيست ؟

از آنجا كه شيخ مفيد وصفى براى عبدالعظيم بيان نكرده محتمل است مراد از عبدالعظيم، شخصى غير از عبدالعظيم حسنى باشد.
با توجه به اينكه روايتى ديگر به وسيله عبدالعظيم حسنى از امام رضا(ع) نقل نشده، اين احتمال عقلايى است، در صورتى كه مراد از ابوالحسن، حتماً همان امام رضا(ع) باشد، ولى از طرفى ديگر با بررسى روات شيعه به شخصى عبدالعظيم نام غير از عبدالعظيم حسنى -كه مناسبت طبقاتى داشته باشد نيز برخورد نمى كنيم، خصوصاً شيخ مفيد در الاختصاص، فقط در يك جاى ديگر نامى از عبدالعظيم آورده كه مراد از آن قطعاً عبدالعظيم حسنى است.
روايت ديگر الاختصاص چنين است:

۰.أحمد بن الحسن، قال: حدثنا عبدالعظيم بن عبداللّه، قال:قال هارون الرشيد لجعفر بن يحيى البرمكي: إني أحبّ أن أسمع كلام المتكلّمين.... ۱

عبدالعظيم وقصد زيارت حضرت رضا(ع)

برخى بر اين عقيده اند كه عبدالعظيم(ع) براى زيارت حضرت رضا(ع) به ايران آمده، ولى خدمت حضرت نرسيده است. واعظ تهرانى در ابتداى روح و ريحان دهم از كتاب جنة النعيم مى گويد:
و بعضى نقل كرده اند: به عزم زيارت مرقد منوّره مطهر حضرت رضا(ع) از سرّ من رأى بيرون آمد و به بلاد خراسان متوجه گرديد. چون به شهر رى وارد شد، زمانى به جهت زيارت قبر مطهر حضرت حمزة بن موسى بن جعفر (ع) توقف فرمود، و امر آن بزرگوار مخفى بود، و كسى آن جناب را نمى شناخت تا آنكه دوستان و شيعيان در خفا خدمتش رسيدند، و اطلاع از حالات حسنه اش پيدا كردند، و مسائل حلال و حرام خودشان را سؤال نمودند، و كمال تقرّب آن جناب را به امامين همامين(ع) يافتند و بر ارادت و خلوص ايشان افزود. پس نگذاردند آن جناب حركت نمايد.

1.الاختصاص، ص ۹۶.

صفحه از 177