رسالة في أحوال أبي بصير - صفحه 466

كتاب خانه و شاگرد خود آن مرحوم است .
البته شايان ذكر است كه سياهه موجود در كتاب خانه ميرزا سيد محمّد هاشم ، تنها به منظور تقويم و تقسيم كتب در ميان وارثان تنظيم شده و فاقد توضيحات نسخه شناسى است و در موارد بسيار ، برخى از كتاب ها ناشناخته است و با عنوان كلّى نوشته شده است ، مانند : تجويد ، فقه عامّه ، مجموعه ، . . . و نظير اين عبارات . بسيارى از كتاب ها نسخه چاپى است كه تا حدود سال 1318ق ، به چاپ رسيده و متداول بوده است ؛ مانند بحار الأنوار ، وسائل الشيعة ، الوافي فيض ، و عموم كتب فقهى و روايى .
در كل ، آنچه در صورت ها ديده مى شود ، بالغ بر پانصد و پنجاه عنوان و برخى اسامى مكرّر نوشته شده است كه عموم كتب كتاب خانه و خصوصِ بسيارى از نسخ متفرّق شده و به فروش رسيده است .

خانواده مجتهد چهارسوقى

مادر ايشان ، بانوى پارساى با سخاوت و دانشمند ، جانبان خاتون ، دختر مرحوم آية اللّه العظمى شيخ جعفر كاشف الغطا (م 1228ق) بوده است .
همسر وى ، علويه بيگم ، دختر آية العظمى سيّد صدرالدين موسوى جبل عاملى (م 1264ق) ، از زنان عالم و زاهد بوده است . از اين علويه ، دو فرزند پسر و شش دختر با فضيلت به يادگار ماند . او در سفرى كه همراه همسر بزرگوارش در سال 1309ق ، به عتبات عالياتْ مشرّف گرديد ، در كربلاى معلّى وفات يافت و در آستانه صحن عبّاسى دفن شد .

صفحه از 503