شرح حديث حقيقت - صفحه 232

[شرح حديث حقيقت]

سأل كميل بن زياد النخعي عن أمير المؤمنين على ـ عليه الصلوة و السلام ـ عن الحقيقة . فقال : «ما لَكَ وَ الْحَقِيقة؟!» . فقال : أ وَ لَسْتُ صاحِبَ سِرِّك؟! ۱
بشنو از بهر خدا اين نقل را
گر تو دارى علم و عشق و عقل را

بود يك صاحبْ دلى نامش كميل
نِى به روزش خواب بود و نِى به ليل

بود نام او كميل بن زياد
بشنو اين نقل و ببر خود را زياد

از امير المؤمنين ، شاه بتول
بحر بى پايان ، پسر عمّ رسول

آن كه اندر شأنش آمد «هل أتى»۲
آن كه شأنش كس نداند جز خدا

از امير المؤمنين كرد او سؤال
بشنو اى جوياى ذوق و وجد و حال

«ما الحقيقة؟» يا امير المؤمنين
تو بيان كن تا بيفزايد يقين

گفت : «ما لك و الحقيقة؟» اى كميل
چون فتاد آخر تو را اين سوىْ ميل؟

بى شكى تكميل طالب ، اى جوان
واجب آمد در جهان بر كاملان

گشت مشغول جوابش مرتضا
تا شود فانى كميل اندر بقا

فقال ـ عليه الصلوة والسلام ـ : «الحَقِيقَةُ كَشْفُ سُبُحاتِ الجَلالِ مِنْ غَيْرِ إشارَة». ۳ و في معناه «كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ و يبقى وجه ربّك ذوالجلال و الإكرام». ۴باز سلطان جهان ، بحر سخا
مست گشت از جام صهباى بقا

گفت : آخر اى كميل با صفا
بشنو اين اسرار پاك جان فزا

«الحقيقة كشف سبحات الجلال»
معنى آن بشنو اى جوياى حال

اى كميل ، آخر حقيقتْ بازدان
آن طلوع وجه باقى بين عيان

بى شكى ، سبحات نور وجه ذات
كشف گرداند حجاب هر صفات

ما سوى را جملگى فانى كند
وجه باقى بانگ سبحانى زند

«كلّ شيءٍ هالكٌ»۵جز وجه او
فانى اند اندر محيط نور هو

چون نمانَد هيچ جز وجه خدا
غير حق فانى شود، تو با خود آ

گفت : «كلّ من عليها فان» دوست
«وجه ربّك»۶جملگى خود روى اوست

هم در اين معنى جناب مصطفا
يك حديثى گفته ، بشنو با خود آ

گفت : «إنّ للّه تعالى» اى جوان
باز «سبعين ألفِ حجابٍ» از عيان

باز «من نورٍ و ظلماتٍ» دگر
«لو كشفها لاحترقت» سر به سر

باز «سبحات وجهه ما انتها»
معنى آن بازدان اى مرتجا

باز «اليه» گفت سلطان جهان
تا «بصر مِن خَلقه» نيكو بدان۷

مرتضا آن دم كميل بن زياد
در فنا مى خواند از بهر رشاد

چون حجابات صفاتش محو كرد
جام عرفانش بداد و باز خورد

كرد او را واصل اندر كشف ذات
زان كه از هستى گذشت و از صفات

گفت كه : «زدني بياناً» يا امير
فانى از خود مى شوم دستم بگير

1.«ع» اين عبارت را اضافه دارد : قال : «بلى ، وَلكنْ يَتَرَشَّحُ عليك ما يَطفَحُ مِنّي» . قال : أ وَ مثلك يخيّب سائلاً؟! نسخه «آ» اين عبارت را اضافه دارد : قال : «بلى، ولكن يرشح عليك ما يطفح منّي!» . قال : أو مثلك يخيّب سائلاً؟

2.اشاره به آياتى از سوره انسان كه بر طبق روايات عامه و خاصه ، در شأن حضرت على عليه السلام و فاطمه عليهاالسلام و حسنين عليهماالسلام نازل شده است.

3.«ع» اضافه دارد : «قال كميل : زدْني» . نسخه «جا» نيز اضافه دارد : قال : زدني فيه بياناً.

4.الرحمن، آيه ۲۶ـ۲۷.

5.قصص ، بخشى از آيه ۸۸.

6.الرحمن ، آيه ۲۶ و بخشى از آيه ۲۷.

7.عوالى اللئالى ، محمد بن على بن ابراهيم الأحسائي ، ج۴ ، ص۱۰۶ : «إنّ للّه سبعين حجاباً. و في رواية اُخرى: سبعمئة حجاب . و في اُخرى: سبعين ألفَ حجابٍ من نور و ظلمة ، لو كشفها عن وجهه لاحترقتْ سبحاتُ وجهه ما أدركه بصره من خلقه» . نيز: كنز العمّال، على المتّقى الهندى ، ج۱۴ ، ص۴۴۹ : «قلت : يا جبرئيل! هل ترى ربّي؟ قال : إنّ بيني و بينه سبعين ألفَ حجابٍ مِن نورٍ و نارٍ و لو رأيتُ أدناها لاحترقتُ (سمويه ، عن أنس)»؛ جامع الأسرار و منبع الأنوار ، سيد حيدر آملى ، ص۱۶۳ : «وفي هذا ورد أيضاً في الخبر : «إنّ للّه سبعين ألف حجاب من نور و ظلمة ، لو كشفها لاحرقت سبحات وجهه ما انتهى إليه بصره من خلقه، لأنّ غير مَظاهِرِه ليس هناك شيء يحجبه ، مع أنّه ليس بمحجوب في الحقيقة ؛ لأنّه ـ عند التحقيق ـ في غاية الظهور كما ستعرفه ، إن شاء اللّه تعالى .. .».

صفحه از 246