كتاب سليم بن قيس - صفحه 171

هارون، مأمون، مهدى و... داشته باشد. مگر اين كه گفته شود «فليتقوا اللّه وليراقبوا» ربطى به آينده ندارد و فقط منظور، سفارش عترت در حال حاضر بوده است.
5 . اهل عراق حريص بر آخرت
آيا واقعا امام على(ع) نامه نوشته و در آن اين چنين فرموده كه «ليس اهل الشام احرص على الدنيا من اهل العراق على الاخرة ۱ ؟؟ آيا آخرت طلبى مردم عراق حتى بيش از دنياطلبى مردم شام بوده و مردم عراق حريص تر بر آخرت از مردم شام بر دنيا بوده اند. آنچه در نهج البلاغة و ناله هاى امام على(ع) از دست عراقيان آمده، چنين چيزى را نمى رساند مخصوصا جمله معروف «حاضرم ده نفر از شما را به معاويه بدهم و يك نفر از اصحاب معاويه را بگيرم؛ چون آنها در باطلشان كوشاتر هستند از شما نسبت به حقتان» ۲ . مگر اين كه گفته شود سند آنچه از امام على(ع) در مذمت مردم عراق نقل شده مخدوش است آيا واقعا مردم عراق چنين مردمى بوده اند؟
6 . بيعت از چهل نفر عرب و چهل نفر عجم
قال (ابوذر): قد اوصيت إلىّ اميرالمؤمنين حقا حقا امرنا رسول الله(ص) و نحن اربعون رجلاً من العرب واربعون رجلاً من العجم فسلمنا على على(ع) بامرة المؤمنين فينا هذا القائم الذى سميته اميرالمؤمنين و لا احد من العرب ولا من الموالى [العجم] راجع رسول الله(ص) إلاّ هذا وصويحبه يجبه الذى استخلفه فانهما قالا احق من الله و رسوله فغضب رسول الله(ص) قال اللهم نعم حق من الله و رسوله امرنى الله بذلك فامرتكم به.... قلت اصلحك الله اتسمون الثمانين [من العرب والموالى ]فسماهم سلمان رجلاً رجلاً فقال على(ع) و ابوذر والمقداد صدق سلمان رحمه اللّه مغفرته عليه و عليهم.
فكان ممن سمّى ابوبكر و عمر، و ابو عبيده و معاذ و سالم الخمسه من اصحاب الشورى و عمار بن ياسر و سعد بن عبادة والباقى من اصحاب العقبه و ابى بن كعب و ابوذر و المقداد و بقيه جلهم واعظهم من اهل بدر و اعظمهم من الانصار فيهم ابوالهيثم بن الثيهان و خالد بن زيد و ابو ايوب و اسيد بن حضير و بشير بن سعد ۳ .
اين بخش نيز مشكل جدى تاريخى دارد. اولاً اصطلاح موالى مربوط به دوران بعد از پيامبر و جريان فتوحات اسلامى دوران خلفاست ما در دوره پيامبر فتحى خارج از سرزمين حجاز نداشته ايم كه موالى وجود داشته باشند.

1.كتاب سليم بن قيس، ص ۸۰۹.

2.نهج البلاغة، خطبه ۹۷.

3.كتاب سليم بن قيس، ص ۷۲۵ ـ ۷۲۶.

صفحه از 166