كتاب سليم بن قيس - صفحه 172

غير عرب ها در ميان اصحاب پيامبر نيز سلمان، و بلال و برخى ديگر هستند. از طرفى در همين روايت بيان شده كه جلّ آنها از اهل بدر و اعظم آنها از انصار هستند. بنابراين، اكثريت قريب به اتفاق از انصار هستند و مگر در بين انصار چه كسى از عجم ها يا چند نفر عجم وجود داشت كه پيامبر به چهل نفر از آنها گفت با امام على(ع) بيعت كنند.
7 . خليفه اى كه خليفه و خليفه خليفه پيامبر را به قتل مى رساند
الاويح للفراخ فراخ آل محمّد من خليفة يستخلف [جبار] عتريف مترف يقتل خلفى و خلف الخلف بعدى . ۱
كدام خليفه اى است كه خليفه پيامبر و خليفه خليفه پيامبر را به قتل مى رساند. خليفه پيامبر امام على(ع) است كه آن حضرت توسط شقى ترين ها به شهادت رسيده است.
خليفه اى نبود كه حضرت را به شهادت برساند پس اين بخش اشاره به چه چيز دارد و كدام خليفه است كه خليفه و جانشين خليفه پيامبر را به شهادت برساند.
و اگر منظور از خليفه اى كه خليفه جبارى را به جاى خويش مى گذارد، يزيد باشد، يزيد فقط امام حسين(ع) را به شهادت رساند و نقشى در شهادت امام سجاد(ع) ندارد. به هر حال، چندان معناى محصلى از نظر تاريخى براى اين جمله نيست. البته مى توان به توجيهات نه چندان منطقى دست زد. در اين صورت بايد توجه داشته باشيم كه چنين چيزى فقط به نفع يك فرقه تمام نمى شود؛ صوفيه، اسماعيليه، معتزله،... هر يك دست به توجيه مى زنند و براى اثبات ديدگاه خويش تلاش مى كنند و در نهايت، آنچه حق است. در گيرودار توجيهات بى اساس از بين مى رود.
8 . كشتن پيامبر ابى بن خلف و مسجع بن عرف
در بيانات امام على(ع) ـ كه درباره حوادث دوران پيامبر و بعد از پيامبر است ـ بيان مى كند كه مسلمانان مى دانستند كه پيامبر جنگيد و دو نفر را كشت.
و قد علموا إن رسول اللّه (ص) قاتل بنفسه فقتل ابى بن خلف و قتل مسجع بن عوف.
از نظر تاريخى چنين چيزى نداريم كه پيامبر جنگيده باشد و كسانى را كشته باشد؛ خصوصا آن كه مخفيانه هم نبوده كه كسى هم متوجه نشده باشد و امام على(ع) خبر آن را بدهد، بلكه تعبير «علموا» آن است، يعنى مسلمانان مطلع بوده اند. آيا پذيرفتنى است كه مسلمانان، در اين سطح، از آن آگاه بوده اند، در هيچ كتاب تاريخى غير از كتاب سليم نقل نشده باشد، در صورتى انگيزه اى هم براى مخفى كردن مسئله نبوده و تقيه اى هم وجود نداشته است.

1.همان، ص ۷۱۷.

صفحه از 166