احياي «رساله اي در معناي حديث ما تردّدت» - صفحه 79

جامع گوهرشاد وجود دارد و به طبع نيز در آمده است. ۱
از او، كتاب ديگرى به نام «بيت الأحزان» به چاپ رسيده، كه نسخه خطّى آن نيز موجود است. ۲
وى كتابى ديگر به نام «مناقب المعصومين» دارد كه مطبوع است. ۳
آثار ديگرى چون «الدّعوات والزّيارات» ۴ ، «رسالة فى صلاة الجمعة» ۵ ، «رسالة فى عمل الماسة» ۶ ، «مجموعة الأدعية والزيارات» ۷ (كه برخى مطبوع و برخى مخطوط اند) نيز از او به يادگار مانده اند.
اثرى ديگر از وى به يادگار مانده به نام «رساله انفسنا». اين اثر، تاكنون به طبع نرسيده است. رساله اى كه در اينجا به تصحيح و تحقيق آن همّت گمارده شده، ضميمه همان رساله انفسنا است و در سال 1266ق ،نگارش يافته است.
ظاهرا از اين دو رساله، بيش از يك نسخه خطّى در دسترس نيست. با تتبّعى كه در فهارس نسخ خطى انجام شد و اظهار نظر مرحوم استاد سيّد عبدالعزيز طباطبايى، به طور جزم بايد گفت اين نسخه، منحصر به فرد است. اين نسخه، هم اكنون در كتابخانه شهيد بهشتى شهرك طرق، در شهر مقدس مشهد، نگهدارى مى شود.
.*. نويسنده رساله، درپى آن است كه روشن سازد چگونه «تردّد» كه از صفات مخلوق است، به خالق نسبت داده شده است. وى، پس از آنكه اشكال را توضيح داده، سه وجه براى دفع اشكال، ذكر كرده است: يكى آنكه حديث بر معناى مجاز حمل شود ومراد از تردّد، بيان عظمت مؤمن نزد خداوند باشد؛ ديگر آنكه تردّد از صفات فعليّه با شد نه صفت

1.فهرست نسخه هاى خطّى كتابخانه جامع گوهرشاد، ج۳، ص۵۹۲، ج۱، ص۱۸۳؛ الذّريعة، ج۳، ص۱۸۵ و ج۲۱، ص۷۳ و ص۲۸۷

2.فهرست نسخه هاى خطّى كتابخانه گنج دانش، ج۴، ص۱۹۵۲ ـ ۱۹۵۳؛ الذّريعة، ج۳، ص۱۸۵

3.فهرست نسخه هاى خطّى كتابخانه جامع گوهرشاد، ج۱، ص۱۸۳

4.الذريعة، ج۸، ص۲۰۵

5.همان، ج۱۵، ص۷۳

6.همان، ج۲۰، ص۶۵

صفحه از 80