بحثهاي مقارن در علم الحديث(1) اقسام علوم حديث - صفحه 64

و مؤلّف معجم الفروق اللّغويّة، ميان معناى درايه و علم، تفاوت قائل شده است؛ از جمله مى فرمايد:
الدّراية علم يشتمل على المعلوم من جميع وجوهه وذالك أن الفعالة للاشتمال مثل العصابة والعمامة والقلادة ولذالك جاء اكثر اسماء الصناعات على فعالة نحو القصارة والخياطة ومثل ذالك العبارة لاشتمالها على ما فيها فالدّراية تفيد ما لاتفيد العلم من هذه الوجه والفعالة أيضا تكون للاستيلاء مثل الخلافة والإمارة فيجوز أن تكون بمعنى الاستيلاء فتفارق العلم من هذه الجهة. ۱
بنابراين نظريه، وحدت و ترادف معناى درايه و علم، صحيح به نظر نمى رسد؛ زيرا «درايه» آگاهى بر تمامى شئون و جهات معلوم است و از طرفى، وزن «فعالة» مفيد اشتمال مى باشد. اين جهت، سبب مى گردد كه درايه با معناى علم تفاوت داشته باشد. افزون بر اينها، اطلاق ماده علم بر علم خداوند صحيح است؛ برخلاف ماده درايه كه درباره خداوند به كار گرفته نشده است. پس معلوم مى شود كه مفهوم اين دو واژه فرق مى كند. شايد بتوان گفت:
«درايه هنگامى به كار برده مى شود كه آگاهى پس از شك و ترديد حاصل گردد».
پس روشن شد كه نظر بزرگانى مانند مؤلّفان مقباس الهدايه ۲ و ضياءالدرايه ۳ و تعليقه بر وجيزه ۴ كه معناى علم و درايه را يكى داشته اند درست نيست. مگر اين كه تفاوت معناى درايه و علم توجيه گردد به اينكه ماده علم و درايه، وحدت مفهوم دارند و تفاوت معناى آن دو، برمى گردد به شكل علم و درايه.

تعريف علم درايه

صاحب نظران درايه، تعريفهاى

1.معجم الفروق اللّغوية، ابوهلال عسكرى، مؤسسه نشر اسلامى، ص۲۳۰

2.مقباس الهداية فى علم الدّراية، عبدالله المامقانى، تحقيق شيخ محمدرضا مامقانى، مؤسسة آل البيت، ج۱، ص۴۱

3.ضياءالدّراية، سيد ضياءالدين علاّمة، مطبعةالحكمة، قم، ص۱۳

4.الوجيزة (للشيخ البهائى) مع تعاليق مفيدة، انتشارات الرسول المصطفى(ص)، ص۲

صفحه از 73