نقد و بررسي «مسند علي بن ابي طالب» - صفحه 213

را گرد آورده است؛ در صورتى كه مؤلّف اين اثر، از بيش سيصد مصدر استفاده كرده است. بلكه ـ با يك شمارش گذرا دريافتم ـ مصادر تمام اين مجموعه، به نهصد مأخذ مى رسد.
محقّق اظهار مى دارد:
در اين تحقيق، كوشيدم احاديث ـ و گاهى آثار ۱ را ـ از منظر حديث شناسى، به گونه اى وارسى و ارزيابى كنم كه كلام و آراى پيشوايان، حافظان و حاكمان اهل حديث ـ در امروز و گذشته ـ، در داورى ام ملحوظ شده باشد.
البته در احكامى كه صادر كرده ام، موازين علم حديث شناسى، علم رجال و وارسى طرق و شواهد حديث، مورد عنايت قرار گرفته است.
قابل ملاحظه اين كه: بسا زنجيره سند حديثى ـ كه آن را صحيح شمرده ام ـ داراى ضعف، سقط و… باشد؛ ولى اين مهم نيست؛ زيرا منظور ما، قضاوت درباره متن روايت است و نه بر اساس اسناد آن. مثلا روايت حارث از على ـ رضى الله عنه ـ: «إنّ الله عزّوجلّ يقول: الصوم لي وأنا أجزي به، ولخلوف فم الصائم عندالله أطيب من ريح المسك» ۲ را حارث اعور (كه متّهم به كذب است) روايت كرده، ولى ما آن را صحيح دانستيم؛ زيرا همين روايت، در ساير منابع، از قول ابوهريره نيز نقل شده است.
نظم و ترتيب: نام راوى صحابى و (پس از آن) تابعى، به ترتيب حروف الفبا تنظيم شده است و أب و ابن ـ از كنيه ها ـ به حساب نيامده اند؛ از اين رو «ابويحيى» بعد از «بلال» آمده است.
شماره گذارى: در برابر هر حديثى، دو

1.در اينجا، منظور از «حديث»، سخنان پيامبراكرم (ص) است و مراد از «آثار» رواياتى است كه از سنّت و فعل پيامبر بزرگوار اسلام حكايت مى كند.

2.اصلاح غلط المحدثين، ابوسليمان خطّابى، ص۵۰ـ۵۱، شماره۵۶؛ صحيح البخارى، كتاب الصوم، باب فضل الصوم، ح۱۸۹۴ و ح۱۹۰۴ و ح۵۹۲۷؛ صحيح مسلم، كتاب الصيام، ح۱۶۰و۱۶۲و۱۶۴؛ السنن، ترمذي، كتاب الصيام، فضل الصوم، ح۷۶۴؛ السنن، دارمي، ج۴، كتاب الصوم، باب۵۰، فضل الصيام، ح۱؛ مسند، احمد بن حنبل، ج۱، ص۴۴۶، ج۲، ص۲۳۲، ۲۵۷

صفحه از 237