13
نقض

در باره ويرايش جديد كتاب نقض‏

كتاب نقض از متون كهن فارسى در حوزه مناظرات كلامى و اعتقادى است كه حاوى اطلاعات فراوان تاريخى و جغرافيايى از قرن ششم است.
اين سه ويژگى (فارسى بودن؛ كلام و عقايد؛ اطلاعات جغرافيايى و تاريخى) سبب شده است كه اين كتاب، مورد اقبال جدّى متخصصان و پژوهشگران اين سه عرصه قرار گيرد.
در دوره معاصر، محقق كم‏نظير، سختكوش و فرزانه، مير جلال الدين محدّث اُرمَوى، با توصيه و مشاوره اساتيد بزرگ ادبيات فارسى (يعنى علامه محمد قزوينى و عبّاس اقبال آشتيانى)، به تصحيح و تحقيق و عرضه اين كتاب، همّت ورزيد.
وى اين كتاب را دو بار به چاپ رساند:
چاپ اول در سال 1371ق / 1331ش، با مقابله با پنج نسخه خطّى، كه در 743 صفحه به زيور طبع، آراسته شد.
در چاپ دوم كه در سال 1358 انجام شد، محدّث اُرمَوى كتاب را با هشت نسخه مقابله كرد و دو جلد نيز به عنوان تعليقات در توضيح، تكميل و شرح كتاب، به همراه نقض، منتشر نمود.
برپايى كنگره بزرگداشت عبد الجليل رازى قزوينى، پژوهشگران دست‏اندركار كنگره را بر آن داشت تا با حفظ تمام حقوق معنوى مرحوم محدّث اُرمَوى و ارج نهادن بدان، ويرايش جديدى از اين كتاب عرضه كنند. از آن رو كه نسخه جديدى از كتاب يافت نشد، مبنا و معيار، مقابله محدّث با سيزده نسخه يادشده (چاپ دوم نقض) قرار گرفت.


نقض
12

درود۱ بر رسولانِ خدا، خاصّه بر محمّدِ مصطفى، سيّد انبياء - صلّى اللَّه عليه و عليهم - ، و ثنا بر خلفاى راشدين أبوبكر الصّدّيق التّقىّ صاحب الغار و معدن الوقار و سيّد المهاجرين و الانصار، و عمر الفاروق النّقىّ ناصر الانصار،۲ و عثمان ذي النّورين الزكىّ الشّهيد فى الدّار، و علىّ المرتضى الوفيّ‏۳ قاتل الكّفار و الكرّار غير الفرّار، امام الابرار، رضي اللَّه عنهم.
امّا جوابِ اين لفظ كه بر سبيلِ امر اشارت كرده است كه: «بدان اى برادر» آن است كه به مذهبِ اين قائل، اين «برادر» بايد كه فاعل و مخيّر باشد و او را در فعلِ خويش اختيارى باشد تا بداند؛ اگرنه، اين امر و اشارتْ لغو و بى‏فايده باشد. و اگر بارى - سبحانه و تعالى - قدرتِ موجبه وى نيافريند و يا بخواهد كه او اين بداند و ادراكش نيافريند كه به مذهبِ مجبّر معنى است، ۴ هرگز نتواند دانستن. پس چون خواهد كه اين لفظ اجرا كند و اين تقرير مقرّر و مقنّن‏۵ گرداند؛ يا دست از مذهبِ جبر ببايد داشتن و بنده مكلّف را فاعل و مختار مى‏گفتن،۶ و اين تقرير مى‏كردن، موافقِ مذهبِ اهلِ توحيد و عدل، به خلافِ مذهب و قاعده اهلِ جبر و تشبيه. واگرنه دست از آن مذهبِ بد بنتواند۷ داشتن، كه بس گران خريده است، به دنيا به عداوتِ علىّ مرتضى و آلش ائمّه هدى، و به قيامت به عقوبتِ دوزخ و عذابِ خدا. بارى چنان‏۸ مى‏بايست گفتن و چنين تقرير كردن كه: بار خدايا تو قدرتِ موجبه و ادراك بيافرين تا برادرانِ سنّىِ من اين معنى بدانند و بشنوند؛ تا معترض نبودى ۹ در صورت. پس اين قول كه «بدان اى برادر» ازين وجوه، خطاست.
۱۰ امّا جوابِ اين كلمات كه: «اين مجموعه‏اى است درو شرح فضايح و قبايحِ رافضيان»، آن است كه اين فضايح و قبايح از سه قسمت ۱۱ خارج نباشد: يا همه خلقِ

ج. گروه آماده‏سازى آثار، شامل: حروفچينى، ويرايش، نمونه‏خوانى و صفحه‏آرايى‏

1. آقاى حسين پورشريف (ويراستار)؛
2. آقاى مهدى جوهرچى (نمونه‏خوان)؛
3. آقاى محمّد كريم صالحى (حروفچين و صفحه‏آرا).

د. گروه اجرايى كنگره‏

1. حجّة الاسلام محمّدمهدى خوش‏قلب (دبير اجرايى)؛
2. آقاى اميرحسين سعيدى صابر.

ه . مشاوران علمى كنگره‏

1. آقاى هادى ربّانى؛
2. آقاى محمّدهادى خالقى.
همين‏جا بايد از نويسندگان آثار و مقالات و اساتيدى كه در مراحل مختلف ويرايش جديد كتاب نقض، تلاش و همكارى داشتند، سپاس‏گزارى كرد كه البته نام آنها بر روى آثار و نيز در شناسنامه كتاب‏ها آمده است. همچنين از همه بزرگوارانى كه در ارزيابى آثار يا برقرارى ارتباطات علمى كوشش نمودند، قدردانى مى‏كنم و تلاش همكاران خود را در بخش‏هاى مختلف معاونت ادارى - مالى مؤسّسه علمى - فرهنگى دار الحديث مى‏ستايم.
مهدى مهريزى‏
دبير كميته علمى‏
جمعه 18 فروردين 1391
14 جمادى الاُولى 1433
6 آوريل 2012

1.در بعضى نسخ: «و درود و ثنا».

2.ث - م - ب: «ابوبكر الصديق و عمر الفاروق».

3.ث - م - ب: «الموفق».

4.ح: «معنى آن است» و شايد: «معين است» بوده است.

5.ح: «مقرر و مقيد».

6.م ب: «مى‏بايد گفتن».

7.م - ب - ح: «نتواند».

8.ح: «چنين».

9.ث - م - ب: «نبود».

10.صفحه «۹» چاپ قديم‏

11.ث - م - ب: «از سه قسم».

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 402344
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به