خليفتى و قائممقامى بايد كه علمِ آن كتاب و بيانِ آن شريعت و قاعده آن سنّت بهتر داند و از همه امّت عالمتر و عارفتر باشد. اينجا درين امّت گفتند: عليّ مرتضى ۱است به دلالتِ عصمت و كثرتِ علم و مجاهدت و سبقت و انفاق ۲ و قرابت و شجاعت و تركِ همه معاصى و قبولِ همه طاعات.۳اين است مذهبِ شيعه درين مسأله، بدين حجّت؛ نه آن كه ناقل دعوى كرده است به تهمت يا شبهت،۴ و منقبتِ على نه تنها آن است كه كافر كشت [ بلكه هم ]آن است كه هرگز كافر نبود. و الحمدُ للَّه ربِّ العالمينَ.
[ 57 ]
[ برترى على(ع) بر صحابه ]
[ شناخت امامت على(ع) ركن دين ]
آنگه گفته است:
و تو بايد كه بدانى كه فضيلتِ على نه بسيارى كافر كشتن است كه سيّدِ كونين و عالمين مصطفى بود و على و غير على طفيل اواند. واگرنه حرمت و منزلتِ رسول بودى، بوبكر و عمر و على چون ديگر شتربانان بودندى.
امّا جواب آن است كه: به نزديكِ شيعه، كمترين فضيلتى على را كافر كشتن است. و اگرچه جهاد ركنى بزرگ از أركانِ شريعت است امّا به اضافت با عصمت و علم و سبقت و قبول همه شريعت، اندكى باشد از بسيارى.
و امّا آنچه گفته است: «منزلت بوبكر و على از مصطفى است»، به همه حال رعيّت چون راعى نباشد، و مطيع چون مطاع، و خواجه چون شاگرد، و مقتدى چون مقتدا. و در آن، كس خود خلاف نكرده است از مسلمانان، و خلاف در آن است كه بعد از مصطفى كه بهتر است. و درستكرده آمد درين كتاب در مواضع ۵ كه على - عليه السلام - از هر يكى از صحابه و أهل البيت، بهتر است به علم و عصمت و شجاعت و سبقت و غير آن.
امّا آنچه گفته است: «اگر نه رسول بودى بوبكر و عمر و على چون ديگر شتربانان