221
نقض

بديده است و بدان مغرور شده. ناگاه روباه شبهت بيامده است و در گردابِ تيه خَيال جبر بدو نموده. اين بگذاشته و از آن خود بهره بر نداشته است؛ تا به ضرورت گويد:

اكنون كه به دست ما نه آن ماند و نه اين‏چون كافر درويش نه دنيا و نه دين‏
«مُذَبْذَبينَ بَيْنَ ذلِكَ لا إلى‏ هؤُلاءِ وَ لا إلى‏ هؤُلاءِ».۱
اگر بوحنيفه بزرگ است تو را چه...؟! و اگر شافعى بلند است تو را چه...؟! ثبّت العرش ثمّ انقش عليه! ۲ و خوش گفته‏اند كه گرسنه در خواب، همه خورش‏هاىِ لذيذ خورد، و تشنه همه آب‏هاى صافى و سرد آشامد، و چون بيدار شود گرسنه‏تر ۳و تشنه‏تر باشد. هر كجا بى‏آلتى متّهمى ۴ باشد، به دروغ خويشتن در فتراكِ‏۵ نيكان بندد. بحمد اللَّه بدين تقرير و تصنيف كه ساخته است، هم از مذهبِ بوحنيفه است، و هم از مذهبِ شافعى مهجور۶
اندر همه ده جوى نه ما راما لاف‏زنان كه ده‏كياييم۷

[ 69 ]

[ تقيه مؤلف فضائح در اشاره به قاضى القضات ]

آنگه گفته است:
خصوصاً قاضى القضاة امام كبير ظهير الدّين نُعمان الزّمان، بوحنيفه دوم است.
جواب آن است كه آرى هست. مبارك باد! امّا خواجه سنّى درين ثنا تقيّه مى‏كند و به مذهبِ او تقيّه باطنى‏اى باشد كه مدح مى‏گويد قاضى القضاتى ۸ را كه در پيشِ تختِ سلطانِ سعيد مسعود - نوّر اللَّه قبره - به حضورِ أركانِ عالم به درست كرده است كه

1.صدر آيه ۱۴۳ سوره مباركه نساء.

2.از امثال بسيار معروفِ سائر بر السنه است.

3.صفحه «۲۰۶» چاپ قديم‏

4.ث: «منتمى». و نسخه «ع». را هم، چنين مى‏توان خواند. پس منتمى به معنى منتحل خواهد بود؛ يعنى به دروغ خود را به پاكان و بزرگان منسوب سازد؛ چنانكه ذيل عبارت بيان مى‏كند.

5.ح - د - م: «خويشتن را بر فتراك».

6.شايد چنين باشد: هم از مذهبِ بوحنيفه [ دور ]است و هم از مذهبِ شافعى مهجور. (ويراستار)

7.ح - د - م: «ده‏خداييم». و شعر از سنايى است. رجوع شود به ديوان او ص ۶۹۱، به تصحيح مدرس رضوى: و اندر همه ده جوى نه ما را ما لاف‏زنان كه ده‏خداييم‏

8.ع - ث - م - ب: «قاضى القضاة».


نقض
220

دوستى موافق است. روباه را مى‏گويد: تو با اين باش و تصرّف مكن تا من از كار [ آن ]بپردازم كه مبادا كه ماهيان بياگاهند و بر ما راه زنند. اين بگفت و در كشتىِ آز نشست و به درياىِ بنان قرين‏۱ شد. نشيب و بالايى چند اتّفاق افتاد نه بر مراد، ۲و خيال در ادراك محال گشت. روباه بر كنار۳ به همه دهن گوشتِ فربه مى‏خورد. گرگِ دولت بر گشته، به زبان تضرّع روباه را مى‏گويد: اى برادر، فريادم رس كه به جان بر خطرم.۴ روباه گفت: جان مى‏كن! دير است كه تو را همين در خور است‏۵ كه گفته‏اند: طلبُ الفائتِ شؤمٌ. ۶ گرگ هلاك شد و روباه سر به سلامت افتاد.
كذلك همچنين ۷ افتاده است كارِ اين مصنّف رافضى بده سنّى شده كه گرسنه لقمه حق بده است در بدو بيابان تكليف سرگردان. مردارِ رفض بر كنارِ دريا به ديده تقليد

1.كذا صريحاً در «ع»؛ ليكن ث: «بيان قرى»، م - ب: «بيان فرين»، ح - د: ندارند. و شايد اصل چنين بوده: «و به درياى تيار فرو». در غياث اللغات گفته: «تيّار به تشديد [ كشدّاد ] به معنى جلد رفتار و جهنده و موّاج. از منتخب و صراح». و در ساير لغت‏ها به معنى موج دريا تعبير كرده‏اند و مى‏تواند بود كه مصحف و محرّف «تبار» به فتح تا و تخفيف باى موحده و راء در آخر باشد كه به معنى هلاك است؛ چنان كه در قرآن مجيد فرموده: «وَ لا تَزِدِ الظّالِمينَ إلاّ تَبارًا» . و فرو شدن معلوم و مستعمل است. و محتمل است كه «بنان» از كلمه «بن» گرفته شده باشد و با اضافه «آن» به آخر «بن» تركيب شده باشد؛ به معنى بندار و بعيد القعر و ژرف؛ ليكن شاهدى براى اين احتمال در كتب لغت ديده نمى‏شود.

2.صفحه «۲۰۵» چاپ قديم‏

3.م - ح - د: «بر كنار دريا».

4.ح - د: «به جان درمانده‏ام».

5.«كه تو را همين در خور است» فقط در سه نسخه «م - ح - د» است.

6.از سياق كلام صريحاً برمى‏آيد كه مَثَل است و در كتب امثال عربى در نظر ندارم كه ديده باشم؛ ليكن ميرخواند در روضة الصفاء (ج ۴، چاپ بمبئى؛ ص ۸۷، سطر ۲) در شرح حال خواجه نظام الملك نقلاً عن نظام الملك گفته: «و دير است كه گفته‏اند: الفائت لا يدرك». پس مَثَل، به عبارت متن و يا به تبديل «شوم» به كلمه «لا يدرك» در آن زمان‏ها متداول بوده است و شايد در كتب ديگر نيز به اين دو تعبير يا به عبارت ديگر نيز به كار رفته باشد.

7.«كذلك همچنين» صريح عبارت دو نسخه «ع ح» است؛ ليكن نسخه «م» «كذلك همچنان»، ث - ب: «كه مر هم‏چنان». و اين نوع تعبير در كلام مصنف رحمه اللَّه عليه فراوان ديده مى‏شود كه معنى عبارت عربى را به عبارت فارسى بياورد. مثلاً مى‏گويد: «حتى تا» و نظاير آن نيز مكرّر در مكرّر در موارد عديده كتاب به نظر مى‏رسد و «كذلك همچنين» نيز از آن قبيل است.

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 402352
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به