279
نقض

قوّاده ۱ باشد ۲و على با تمام منزلتش كمتر از جولاهى ۳ باشد و به بى‏حميّتى تن در داده باشد؛ چنانكه مذهبِ اهلِ رفض است كه على را به همه عجزى و صفاتِ نقص و عصيان و بى‏هنرى و به مداهنه و نفاق منسوب كنند كه اين معنى با هيو ۴ جولاهه ۵ و مدوس ندّاف و زيرك پاسبان و فرّخ دربان و اسكنده ۶ مخنّث، بنشايد كردن ۷ كه دخترش بى‏رضاىِ وى ببرند و مى‏دارند و او تن مى‏زند ۸ و مى‏گويد: شما دانيد و مال و صِلات و ارزاق از عمر مى‏ستاند. و گويد: جعفر صادق را از اين وصلت پرسيدند، گفت: «تلكَ ۹ فَرجٌ غَصَبوها». ۱۰ و هرگز دروغ‏زن‏تر از رافضى هيچ كس نباشد.
امّا جوابِ اين فصلِ مطوّل برين وجه كه ايراد افتاده است، آن است كه: على بهتر نيست از مصطفى، و نه برابرِ مصطفى هست، و دخترِ على بهتر نيست از دخترِ مصطفى، و عمر به اتّفاق سنّيان بهتر است از عثمانِ عفّان، و شيعت انكار نكنند كه سيّد - عليه السلام - دو دختر به عثمان داد. پس چون آن روا باشد و بوده است، اين نيز روا باشد، و هر نقصان كه اينجا باشد آنجا باشد، و هر مصلحت كه آنجا بوده باشد، اينجا نيز در اين مناكحت بوده باشد. و مصطفى به فرمانِ خداىِ تعالى داد و على عالم‏تر نبود از مصطفى. تا اين فصل با آن فصل قياس مى‏كنند و مى‏دانند كه اين مصنّف ۱۱ بيشتر بهتان نهاده است برين طايفه و بيشتر دروغ گفته است.

1.كذا فى النسخ، پس تاى «قواده» براى مبالغه خواهد بود، چنان كه در علامه.

2.صفحه «۲۵۹» چاپ قديم‏

3.جولاه بر وزن روباه، بافنده را گويند.

4.ح: «خير». د «خبر».

5.در آنندراج گفته: «جولا و جولاهك و جولاهه و جولاه همه به معنى بافنده است».

6.م - ح - د: «اسكندر».

7.يعنى اين عمل را به ايشان نسبت نمى‏توان داد تا چه رسد به أمير المؤمنين عليه السلام.

8.در برهان گفته: «تن زدن بازاى هوز بر وزن كرگدن، به معنى خاموش بودن و خاموش شدن و صبر و تحمل كردن و آسودن باشد. و تن‏زن و تن‏زده، خاموش‏شونده كه فاعل است، و به معنى امر هم هست يعنى: خاموش باش، و تن زند، يعنى خاموش شود».

9.در نسخ: «ذلك» و به قرينه «ها» در «غصبوها» كه در همه نسخ چنين است، تصحيح شد.

10.مراجعه شود به: الكافي، ج ۵، ص ۳۴۶، ح ۱.

11.ع - ث: «مى‏كند و مى‏داند كه اين مصنف». ح - د: «اين فصل با آن فصل قياس كند و بداند اين مصنف كه».


نقض
278

[ 85 ]

[ گزارش تزويج ام كلثوم با عمر و اشاره به فريبكارى عمر و زورگويى او در كتاب سيد مرتضى ]

[ توجيه و تحليل عبدالجليل بر مسئله وصلت عمر با دختر على(ع) ]

[ سيره پيامبر در تزويج دخترانش با برخى از قريش و صحابه ]

[ ديدگاه شيعه در مسئله تزويج ام كلثوم و رد ادعاى مؤلف فضائح ]

آنگه گفته است:
و مرتضى بغداد ۱ در كتاب آورده است كه «على دختر كه به عمر داد، از بيم داد كه عمر سوگند خورده بود كه اگر به من ندهى، ۲ حجره فاطمه به سرت فرود آورم!» و بهرى گويند كه دختر بدو نرسيد كه خداى تعالى دانست كه آن وصلت پسنديده نيست. و مرتضى گويد: «عايشه عمر را حريص بكرد بر آن وصلت؛ زيرا كه عايشه مى‏خواست كه عمر را بر على بيازارد و عمر را مى‏گفت: اُمّ كلثوم دخترِ فاطمه، بنت رسول اللَّه را بخواه على‏رغم على كه سخت به‏جمال است و على زَهره ندارد كه دختر به تو ندهد و على قبول نكرد. عمر اين شكايت با عبّاسِ عبدالمطّلب كرد و گفت: اگر دختر به من ندهد، ۳ گواه برانگيزم كه على زنا كرده است. على گفت: گواهان از كجا آرى؟ عمر گفت: من حاكم و والى‏ام؛ حكم كنم و كسى آن را فسخ نتواند كردن. آنگه تو را سنگسار كنم. على اين معنى با عبّاس بگفت. عبّاس گفت: اى پسرِ برادر، دختر به او ده كه اگر اين معنى بكند، او را كه منع كند؟ و نه دخترت بهتر است و معظم‏تر است از خلافت كه ببرده است. على گفت: من بارى رضا ندهم كه كبشِ بنى عديّ با ميش بنى‏هاشم ۴ وصلت كند. عبّاس گفت: اگر تو بندهى من بدهم كه مرا بر تو ولايت است و بر دخترت مرا ولايت باشد. و دختر رضا نداد و عبّاس بيامد و بى‏رضاىِ دخترِ او را به عمر داد».
پس خواجه رافضى اينچه ۵ مى‏گويد، اگر راست مى‏گويد به جز از آن كه عمر زانى و غاصب باشد، عمر پيشِ رافضى خود سهل است! اُمّ كلثوم بنتِ على در خانه عمر به حرام بوده باشد و زيد بن عمر از وى به حرام آمده باشد، و عبّاس

1.امروز مطابق رسم الخط كنونى در اين قبيل اضافه‏ها، يائى علاوه مى‏كنند، مانند عصاى موسى و عيساى مريم و نظاير آنها.

2.ث - ب - م: «نمى‏دهى».

3.ث - م - ب: «به من نمى‏دهد».

4.ع - ب - م - ث: «كه ميش بنى عدى با كبش بنى‏هاشم». ح - د: «تيس بنى عدى با كبش بنى‏هاشم». و اين نسخ قطعاً غلط است؛ زيرا «ميش» با عمر و «كبش» با ام كلثوم، منطبق نيست و مراد قائل نبوده است.

5.م - ب: «آنچه». ح - د: «اين كه».

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 402346
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به