39
نقض

أشعار عربى تماماً مغلوط و آميخته به سهو و اشتباه كاتب است، و مرقوم داشته بوديد كه اگر نسخه ديگرى از اين كتاب به دست آيد، جا دارد كه با تحقيق و تصفّح و مطالعه در اسامى رجال و اعلام و اماكن و بلاد و كتب كه در آن بحدّ وفور ذكر شده به طبع رسد.۱

معرفى نسخه‏هاى نقض‏۲

چاپ كنونى كتاب نقض بر هشت نسخه مبتنى است. و چاپ اول آن، كه حدود سى سال پيش انجام شد، بر اساس پنج نسخه بوده است. بنابراين در چاپ كنونى سه نسخه ديگر به علاوه نسخه‏هاى سابق به دست ما رسيده و مورد استفاده قرار گرفته است.
درباره اهميت هرنسخه و چگونگى صحت يا قدمت يا ديگر خصوصيات آن به ترتيب سخن مى‏گوييم.
1. نسخه ح. اين نسخه نخست جزء كتب كتابخانه مرحوم محمد حسين شعاع شيرازى بوده؛ چنانكه در نامه شادروان قزوينى به اين امر تصريح شده است.
سپس به‏جناب آقاى على اصغر حكمت انتقال يافته، و ايشان بعداً آن را به استاد فقيد محدّث هبه نموده است. دستخط آقاى حكمت در مورد تمليك اين نسخه به مرحوم پدرم عيناً در مجلّه دانشكده ادبيات تهران (شماره 42، دى ماه 1342 ش) كليشه شده است. رمز «ح» اشاره به‏نام حكمت است.
اين نسخه به خط نستعليق در شعبان سال 1050 ه كتابت شده. عبارت آخر اين

[ 12 ]

[ گسترش مدارس شيعه در پهناى جغرافياى اسلامى ]

[ سادات كيسكى صاحب مدارس و مجالس وعظ در قزوين ]

[ اشتغال مدارس شيعه در عهد سلاطين سلجوقى به درس فقه و اصول دين ]

[ فتنه قزوين و درايت اسماعيل حمدانى شيعى ]

[ فراوانى مساجد و منابر شيعه ]

آنگه گفته است:
۳و به روزگارِ سلطان ملكشاه و سلطان محمّد - قدّس اللَّه روحهما - نگذاشتندى كه اينان مدرسه و خانقاه سازند.
امّا جوابِ اين كلمه كه از وجوه دفعِ ضرورى ۴ كرده است، آن است كه نمى‏دانم كه به كدام بقعه اشارت مى‏كند. اگر به تحصير و تعديدِ مدارسِ سادات مشغول شويم، در بلادِ خراسان و حدودِ مازندران و شهرهاىِ شام از حلب و حرّان،۵و از بلادِ عراق چون قم و كاشان و آبه كه مدارسِ چند است و كى بوده است و اوقافِ چند دارد، طوماراتِ كتب‏۶ خواهد؛ امّا از براىِ دفعِ شبهت را۷ اشارتى برود به شهر رى‏۸ كه منشأ و مولد اين‏۹ قائل است:
اوّلاً مدرسه بزرگ سيّد تاج الدّين محمّد كيسكى - رحمة اللَّه عليه - به كلاه‏دوزان كه مبارك شرفى ۱۰ فرموده است و قُربِ نود سال است كه در آنجا ختماتِ قرآن و نماز به

1.ص ۱۳ مقدمه چاپ اول، و ص ۳۲ مقدمه نقض و تعليقات آن.

2.همانطور كه در آغاز مقدمه اشاره رفته است، مرحوم پدرم بخش‏هاى مختلف مقدمه را نوشته، ولى هنوز نسخه‏ها را معرفى ننموده بود كه ناگهان مرگش فرارسيد. البته چنانكه در بالا توضيح داده شده، پنج نسخه از نسخ هشتگانه كتاب نقض در چاپ اوّل در دست او بوده است. بنابراين آن فقيد پنج نسخه نامبرده را در كتاب «مقدمه نقض و تعليقات آن» چاپ تهران به‏سال ۱۳۳۵ ش، ص ۸۹ - ۹۸ معرّفى نموده و از هرنسخه يك صفحه را كليشه كرده و به چاپ رسانده است. در شناساندن آن پنج نسخه، من عين نوشته مرحوم پدرم را از آن كتاب نقل كرده‏ام. ضمناً گاه‏گاه به اقتضاى ضرورت برخى نكات لازم را نيز يادآور شده‏ام. ديگر نسخ را همچنين به همان روش شناسانده‏ام. (على محدث).

3.صفحه «۳۴» چاپ قديم‏

4.يعنى از چند جهت، دفع امر بديهى و انكار كار ضرورى كه همه مى‏دانند، كرده است.

5.مراد همان موضع است كه ياقوت در معجم البلدان گفته: «هى مدينة عظيمة مشهورة من جزيرة أقور، و هى قصبة ديار مضر، بينها و بين الرّها يوم و بين الرّقة يومان، و هي على طريق الموصل و الشام و الروم؛ قيل: سميت بهاران أخى ابراهيم عليه السلام لأنّه أوّل من بناها فعرّ بت فقيل: حرّان (الى آخر ما قال)». و در منتهى الارب گفته: «حرّان كشدّاد نام شهرى است به شام».

6.م: «طومارات و كتب». در غياث اللغات گفته: «طومار بالضم، نامه و صحيفه». در آنندراج گفته: «طومار بالضم عربى است. به اصطلاح ارباب دفاتر از عالم برات و مانند آن بود كه درازى داشته باشد؛ طوامير جمع، و اطلاق آن بر نامه و كتاب و دفتر مجاز است».

7.براى تحقيق جمع ما بين دو اداة تعليل رجوع شود به تعليقه ۱۳.

8.ع - ب - ث - م: «كه به شهر».

9.ع - ث - ب: «آن». ح و س هم ندارند.

10.ث: «شرقى» (به قاف) و از كتب انساب و مظانّ ديگر به دست نيامد كه كيست.


نقض
38

آخر آنچه در ص 1265 تعليقات ياد شده است).
پس معلوم شد كه علماى نامبرده به كتاب نقض دست نيافته‏اند و هنگامى كه امثال ايشان به آن دست نيافته باشند، مدّعاى مزبور كه نادر الوجود بودن نسخ كتاب نقض باشد، در نظر اهل فنّ روشن خواهد بود.
نسخ موجوده كتاب نيز نوعاً مشوش و مغلوط و درهم و برهم بوده است.
دانشمندانى كه با اين كتاب سروكار داشته و به نسخه‏اى يا به نسخى از آن دست يافته‏اند، به اندماج و تشويش و مغلوط و درهم و برهم بودن آن نسخه يا نسخ تصريح كرده‏اند.
قاضى شوشترى رحمه اللَّه عليه در مجالس، در ترجمه مصنّف رحمه اللَّه عليه بعد از تجليل كتاب نقض گفته: «و چون وجود آن نسخه به غايت نادر است و مع هذا آنچه از نسخ آن به نظر اين قاصر رسيده به‏غايت سقيم است.۱
علّامه بزرگوار سيد محمد قلى رحمه اللَّه عليه كه از أعاظم علماى شيعه و صاحب تأليفات مشهوره از قبيل استقصاء الافحام و تشييد المطاعن است، در حاشيه نسخه خود كه به دستور وى استنساخ شده است، چنين نوشته:
به تاريخ بيست و ششم شهر شوّال سنه 1235، از شهور سنه خامسه از عشره رابعه مائه ثالثه بعد الالف من الهجرة النبويّة، از مقابله اين كتاب با اصل نسخه به تنهاى نفس خود بدون معاونت و استمداد [از] ديگرى [فارغ و] به قدر وسع و طاقت مقابله كرديم و اصل نسخه بسيار سقيم بود. كتبه بيده الوازرة محمّدقلى.۲
علامه قزوينى رحمه اللَّه عليه در اواخر نامه خود كه به دانشمند محترم جناب آقاى على اصغر حكمت نوشته، اين عبارت را درج كرده است:
حضرت مستطاب‏عالى در اواخر مرقومه شريفه اظهار تأسّف فرموده بوديد كه اين نسخه بسيار مغلوط، و حذف و اسقاط بسيار دارد و عبارات و آيات و

1.ر.ك: همين مقدمه.

2.ص ۷۱۶ نقض چاپ حاضر.

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 398789
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به